Teaching History during Covid-19: Report on mobile- and computer-learning path for 21 ST century skills
Authors
Porcedda, Maria ElisabettaPublisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2021Bibliographic citation
Pulso, 2021, n.44, ISSN 1577-0338, pp. 129-143
Keywords
Mobile-Assisted Learning
21st Century Skills
Flipped Classroom
Aprendizaje asistido por móviles
Habilidades del siglo XXI
Aula invertida
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
We present a report regarding the experience of
a first-year classroom in an Italian Liceo during
the semi-lockdown (students in weekly rotation),
then full lockdown at school. The aim was to
create a participatory environment, to give all
students the opportunity to promote concrete
knowledge and develop 21st century skills,
starting from the learning ones. For this purpose, cooperative peers in flipped classroom
were invited to: read and see teacher’s selected
sources (also for 3D visors); write an online
document (Word), answering peers’ questions;
create a digital storytelling of the topic to present orally online, collaborating through social
media (WhatsApp) and collaborative online
tools; and finally, complete a quiz (Quizziz).
The obtained results concern: the engagement
of the classroom, which fosters all students’
essential understanding and knowledge; inclusion of weaknesses through their active role in
cooperation; inclusion of mobile-phones as a
democratic tool; ubiquity of learning, which reduces the distance between online and in-presence schooling; and, above all, fostering the
achievement of the 21st century skills, particularly learning-to-learn. For all these reasons,
what lockdown teaches will always remain as an
important pedagogical lesson. Este informe resume la experiencia de un Liceo
Italiano, más exactamente un primer curso, durante la pandemia, razón por la que los alumnos
participaron en las clases turnándose semanalmente, o todos en confinamiento. Para promover conocimientos concretos y las habilidades
del siglo XXI, desde las de Aprendizaje, en un
entorno participativo, se adoptó la clase invertida, en la cual los alumnos tuvieron que: revisar
fuentes, también en 3D; escribir un documento
en línea (Word), respondiendo a preguntas de
compañeros; elaborar una narrativa digital del
tema para exponerla oralmente, colaborando
a través de redes sociales (WhatsApp) y herramientas colaborativas en línea; finalmente,
responder a un cuestionario (Quizziz). Los
resultados se refieren a: el compromiso de la
clase, para la comprensión y los conocimientos
esenciales de los estudiantes; inclusión de
debilidades, por su papel activo cooperando;
inclusión de los móviles como herramienta
democrática; ubicuidad del aprendizaje, que
minimiza la distancia entre la educación en
línea y presencial; especialmente, fomentar el
alcance de las competencias del siglo XXI, principalmente el aprendizaje-para-aprender. Por
eso, lo que enseñó el confinamiento siempre
será importante didácticamente.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
teaching_porcedda__PULSO_2021_ ... | 381.5Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
teaching_porcedda__PULSO_2021_ ... | 381.5Kb |
![]() |