Show simple item record

dc.contributor.authorPorcedda, Maria Elisabetta
dc.date.accessioned2021-12-02T09:19:45Z
dc.date.available2021-12-02T09:19:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.bibliographicCitationPulso, 2021, n.44, ISSN 1577-0338, pp. 129-143es_ES
dc.identifier.issn1577-0338
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/50068
dc.description.abstractWe present a report regarding the experience of a first-year classroom in an Italian Liceo during the semi-lockdown (students in weekly rotation), then full lockdown at school. The aim was to create a participatory environment, to give all students the opportunity to promote concrete knowledge and develop 21st century skills, starting from the learning ones. For this purpose, cooperative peers in flipped classroom were invited to: read and see teacher’s selected sources (also for 3D visors); write an online document (Word), answering peers’ questions; create a digital storytelling of the topic to present orally online, collaborating through social media (WhatsApp) and collaborative online tools; and finally, complete a quiz (Quizziz). The obtained results concern: the engagement of the classroom, which fosters all students’ essential understanding and knowledge; inclusion of weaknesses through their active role in cooperation; inclusion of mobile-phones as a democratic tool; ubiquity of learning, which reduces the distance between online and in-presence schooling; and, above all, fostering the achievement of the 21st century skills, particularly learning-to-learn. For all these reasons, what lockdown teaches will always remain as an important pedagogical lesson.en
dc.description.abstractEste informe resume la experiencia de un Liceo Italiano, más exactamente un primer curso, durante la pandemia, razón por la que los alumnos participaron en las clases turnándose semanalmente, o todos en confinamiento. Para promover conocimientos concretos y las habilidades del siglo XXI, desde las de Aprendizaje, en un entorno participativo, se adoptó la clase invertida, en la cual los alumnos tuvieron que: revisar fuentes, también en 3D; escribir un documento en línea (Word), respondiendo a preguntas de compañeros; elaborar una narrativa digital del tema para exponerla oralmente, colaborando a través de redes sociales (WhatsApp) y herramientas colaborativas en línea; finalmente, responder a un cuestionario (Quizziz). Los resultados se refieren a: el compromiso de la clase, para la comprensión y los conocimientos esenciales de los estudiantes; inclusión de debilidades, por su papel activo cooperando; inclusión de los móviles como herramienta democrática; ubicuidad del aprendizaje, que minimiza la distancia entre la educación en línea y presencial; especialmente, fomentar el alcance de las competencias del siglo XXI, principalmente el aprendizaje-para-aprender. Por eso, lo que enseñó el confinamiento siempre será importante didácticamente.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneroses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMobile-Assisted Learningen
dc.subject21st Century Skillsen
dc.subjectFlipped Classroomen
dc.subjectAprendizaje asistido por móvileses_ES
dc.subjectHabilidades del siglo XXIes_ES
dc.subjectAula invertidaes_ES
dc.titleTeaching History during Covid-19: Report on mobile- and computer-learning path for 21 ST century skillsen
dc.title.alternativeEnseñanza de la Historia durante Covid-19: Informe sobre una ruta de aprendizaje asistida por computadoras y dispositivos móviles para las habilidades del siglo XXIes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaCiencias socialeses_ES
dc.subject.ecienciaSocial sciencesen
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.subject.ecienciaEducationen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitlePulsoes_ES
dc.identifier.publicationvolume44
dc.identifier.publicationlastpage143
dc.identifier.publicationfirstpage129


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.