Show simple item record

dc.contributor.authorPavón Vázquez, Víctor
dc.date.accessioned2015-05-20T08:18:09Z
dc.date.available2015-05-20T08:18:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.bibliographicCitationEncuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2014, n. 23, p. 115-127. ISSN 1989-0796es_ES
dc.identifier.issn1989-0796
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/21615
dc.description.abstractSuccess in CLIL depends on making students able to understand and express academic material. In theory, a high linguistic competence will enable students to smoothly deal with the content, although there might be occasions in which the students are not equipped with a solid command of the basic linguistic skills. The idea posited in this article is that, in parallel with other procedures and measures brought up to promote a correct employment of the language, the construction of a structure of collaboration between the language and the content teachers could contribute to attain positive results in CLIL, and may help mitigate the consequences of a possible linguistic deficit. In particular, the collaboration between the language and content teachers, the collaboration between the content teachers themselves, and the collaboration between all the languages present in the curriculum (mother tongue, language of instruction/foreign language, and any other languages) may result in a better ability to work with academic material on the part of the students, and may provide them with the necessary linguistic support to understand and express this content. We will discuss the theoretical foundations behind this proposal, and we will put forward a series of recommendations aiming at establishing and carrying out this structure of collaboration and coordination.es_ES
dc.description.abstractEl éxito de AICLE depende en gran medida de si el alumnado es capaz de comprender y expresar el material académico. Así, en teoría una competencia lingüística alta asegura fluidez en el tratamiento de los contenidos, aunque en algunos casos el alumnado puede no llegar a contar con unas capacidades lingüísticas adecuadas. En este artículo propondremos que, junto con algunas de las medidas tradicionales encaminadas a promover un uso correcto de la lengua, el diseño de una estructura de colaboración entre el profesorado de lenguas y el de contenidos puede contribuir a la mejora de los resultados en AICLE, e incluso a mitigar un posible problema de insuficiente dominio lingüístico. En particular, la colaboración entre el profesorado de lengua y de contenidos, la colaboración entre el profesorado de contenidos y la colaboración entre el profesorado de las lenguas implicadas en el programa (lengua materna, lengua de instrucción y otras lenguas, si las hubiere) redundará en un aumento en la facilidad para trabajar con el material académico y le proporcionará al alumnado un necesario apoyo lingüístico para facilitar su comprensión y su expresión. Analizaremos los fundamentos teóricos que se encuentran detrás de esta propuesta y ofreceremos una serie de indicaciones para llevar a cabo esta estructura de colaboración.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherServicio de Publicaciones de la Universidad de Alcaláes_ES
dc.subjectCLILes_ES
dc.subjectCurricular organisationes_ES
dc.subjectTeacher collaborationes_ES
dc.subjectMethodologyes_ES
dc.subjectAICLEes_ES
dc.subjectOrganización curriculares_ES
dc.subjectColaboración del profesoradoes_ES
dc.subjectMetodologíaes_ES
dc.titleEnhancing the quality of clil: making the best of the collaboration between language teachers and content teacherses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.subject.ecienciaFilologíaes_ES
dc.subject.ecienciaPhilologyen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)