Enhancing the quality of clil: making the best of the collaboration between language teachers and content teachers
Authors
Pavón Vázquez, VíctorPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2014Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2014, n. 23, p. 115-127. ISSN 1989-0796
Keywords
CLIL
Curricular organisation
Teacher collaboration
Methodology
AICLE
Organización curricular
Colaboración del profesorado
Metodología
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Success in CLIL depends on making students able to understand and express academic material. In theory, a high
linguistic competence will enable students to smoothly deal with the content, although there might be occasions in
which the students are not equipped with a solid command of the basic linguistic skills. The idea posited in this article is
that, in parallel with other procedures and measures brought up to promote a correct employment of the language, the
construction of a structure of collaboration between the language and the content teachers could contribute to attain
positive results in CLIL, and may help mitigate the consequences of a possible linguistic deficit. In particular, the
collaboration between the language and content teachers, the collaboration between the content teachers themselves,
and the collaboration between all the languages present in the curriculum (mother tongue, language of
instruction/foreign language, and any other languages) may result in a better ability to work with academic material on
the part of the students, and may provide them with the necessary linguistic support to understand and express this
content. We will discuss the theoretical foundations behind this proposal, and we will put forward a series of
recommendations aiming at establishing and carrying out this structure of collaboration and coordination. El éxito de AICLE depende en gran medida de si el alumnado es capaz de comprender y expresar el material académico.
Así, en teoría una competencia lingüística alta asegura fluidez en el tratamiento de los contenidos, aunque en algunos
casos el alumnado puede no llegar a contar con unas capacidades lingüísticas adecuadas. En este artículo propondremos
que, junto con algunas de las medidas tradicionales encaminadas a promover un uso correcto de la lengua, el diseño de
una estructura de colaboración entre el profesorado de lenguas y el de contenidos puede contribuir a la mejora de los
resultados en AICLE, e incluso a mitigar un posible problema de insuficiente dominio lingüístico. En particular, la
colaboración entre el profesorado de lengua y de contenidos, la colaboración entre el profesorado de contenidos y la
colaboración entre el profesorado de las lenguas implicadas en el programa (lengua materna, lengua de instrucción y
otras lenguas, si las hubiere) redundará en un aumento en la facilidad para trabajar con el material académico y le
proporcionará al alumnado un necesario apoyo lingüístico para facilitar su comprensión y su expresión. Analizaremos
los fundamentos teóricos que se encuentran detrás de esta propuesta y ofreceremos una serie de indicaciones para llevar
a cabo esta estructura de colaboración.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Pavon_Enhancing Encuentro_2014 ... | 424.4Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Pavon_Enhancing Encuentro_2014 ... | 424.4Kb |
|