CLIL teacher’s initial education: a study of undergraduate and postgraduate student teachers
Publisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2021, n. 29, p. 104-119. ISSN 1989-0796
Keywords
CLIL
Teacher competences
Initial education
Teacher training
AICLE
Competencias del profesorado
Formación inicial
Formación del profesorado
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Content and Language Integrated Learning (CLIL) has been implemented in Spain for almost two decades. Most
studies in this area have shown that this approach provides students with plenty of benefits. However, current
studies have also shown that more than half of in-service CLIL teachers are methodologically untrained to provide
this kind of education since the only requirement to do it is teachers’ proficiency in the foreign language. This
paper is aimed at analyzing the level of acquisition of CLIL principles by student teachers according to the
academic program studied, their interest in teaching CLIL, their perceived level of training in CLIL, and their
English level in a sample of 56 potential CLIL teachers from different Spanish universities. To measure the degree
of integration of CLIL principles, the Cuestionario de integración de los principios metodológicos AICLE
(CIPMA) was used (Custodio Espinar & García Ramos, 2019). Results show that there are differences between
the groups who have studied a Master's Degree in Bilingual Education, and those who have studied a Degree in
Infant or in Primary Education without specific training in CLIL in two of the four dimensions of the questionnaire,
the foundations of CLIL (D1), and the specific resources and activities that this approach requires (D3), in favor
of postgraduate students. Besides, significant differences were found between participants who are hesitant and
those who are convinced of offering bilingual education and between students who think that they have been
poorly trained and those who perceive themselves to be fairly trained, in favor of the latter in both cases. Finally,
students with higher linguistic competence show a better integration of the CLIL principles. It is concluded that
important challenges are to be faced by universities regarding the education of the future CLIL teacher such as
providing CLIL courses in all the academic programs of the education degrees. El Aprendizaje Integrado de Contenido y Lengua (AICLE) se ha implementado en España durante casi dos
décadas. La mayoría de los estudios en esta área han demostrado que este enfoque brinda a los estudiantes muchos
beneficios. Sin embargo, los estudios actuales también han demostrado que más de la mitad de los maestros AICLE
en servicio no están formados metodológicamente para brindar este tipo de educación, ya que el único requisito
para ello es el nivel de competencia de los docentes en la lengua extranjera. Este artículo tiene como objetivo
analizar el nivel de adquisición de los principios AICLE por parte de los futuros profesores de educación bilingüe
de acuerdo con el programa académico que estudian, su interés por enseñar AICLE, su nivel percibido de
formación en AICLE y su nivel de inglés, en una muestra de 56 maestros potenciales de AICLE de diferentes universidades españolas. Para medir el grado de integración de los principios AICLE se utilizó el Cuestionario de
integración de los principios metodológicos AICLE (CIPMA) (Custodio Espinar & García Ramos, 2019). Los
resultados muestran que existen diferencias entre los grupos que han cursado un máster en educación bilingüe y
los que han cursado un grado en Educación Infantil o en Educación Primaria sin formación específica AICLE en
dos de las cuatro dimensiones del cuestionario, fundamentos de AICLE (D1) y los recursos y actividades
específicos que requiere este enfoque (D3), a favor de los estudiantes de posgrado. Además, se identificaron
diferencias significativas entre los estudiantes que dudan y los que están convencidos de ofrecer educación bilingüe
y entre los estudiantes que piensan que están mal capacitados y los que se perciben adecuadamente capacitados, a
favor de los últimos en ambos casos. Finalmente, los estudiantes con mayor competencia lingüística muestran una
mayor integración de los principios AICLE. Se concluye que las universidades deben enfrentar importantes
desafíos en la formación del futuro docente AICLE, entre los que destaca impartir cursos AICLE en todos los
programas académicos de los grados de educación.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
clil_gutierrez_encuentro_2021_ ... | 360.9Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
clil_gutierrez_encuentro_2021_ ... | 360.9Kb |
![]() |