Show simple item record

dc.contributor.authorHernández Medina, Juan José
dc.date.accessioned2019-05-16T18:03:21Z
dc.date.available2019-05-16T18:03:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.bibliographicCitationEncuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2018, n. 27, p. 112-126. ISSN 1989-0796es_ES
dc.identifier.issn1989-0796
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/37538
dc.description.abstractIn this investigation, we study the presence of a transgressive poetic practice in German young readers’ narrative from the 21st century that brings forth a myriad of advantages where the reader-literacy competence of the young readers are concerned. The term in question is deemed as metaliterature which is a textual modality that breaks the mould and creates the topic of the current conventions of traditional rhetoric which requires a more active participation on behalf of the reader throughout the process of how the work is to be perceived. With this intention in mind, three meta-literary resources frequently used in twelve contemporary young reader German novels have undergone investigation which reinforce their own nature of literary artefacts: intertextuality, metalepsis and meta-literary observations. These resources trigger the activation of reader-literary strategies during the receptive process of the work, given that it breaks and reveals basic codes in the art of the written word.en
dc.description.abstractEn la presente investigación se ha llevado a cabo un estudio sobre la presencia de una práctica poética transgresora en la narrativa juvenil alemana del S.XXI que conlleva numerosas ventajas para la formación lecto-literaria de los lectores juveniles. Se trata de la metaliteratura, una modalidad textual que fractura y tematiza las convenciones vigentes en la retórica tradicional y que obliga a su público a involucrarse más activamente en el proceso de interpretación de la obra. Con esta intención, se ha indagado en tres recursos metaliterarios empleados con gran frecuencia en doce novelas juveniles alemanas contemporáneas que hacen hincapié en su propia naturaleza de artefacto literario: la intertextualidad, la metalepsis y el comentario metaliterario. Estos recursos provocan la activación de estrategias lecto-literarias en el proceso de recepción de la obra, puesto que quebrantan y desvelan códigos fundamentales del arte de la palabra.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherServicio de Publicaciones de la Universidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectLiterature Educationen
dc.subjectIntertextualityen
dc.subjectMetalepsisen
dc.subjectMetaliteratureen
dc.subjectFormación literariaes_ES
dc.subjectIntertextualidades_ES
dc.subjectMetalepsises_ES
dc.subjectMetaliteraturaes_ES
dc.titleMeta-literary narrative in reading education: the case of contemporary german youth novelsen
dc.title.alternativeLa narrativa metaliteraria en la formación lectora: el caso de la novela juvenil alemana contemporáneaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaFilologíaes_ES
dc.subject.ecienciaPhilologyen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEncuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomases_ES
dc.identifier.publicationlastpage126
dc.identifier.publicationissue27
dc.identifier.publicationfirstpage112


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.