Meta-literary narrative in reading education: the case of contemporary german youth novels
Authors
Hernández Medina, Juan JoséPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2018Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2018, n. 27, p. 112-126. ISSN 1989-0796
Keywords
Literature Education
Intertextuality
Metalepsis
Metaliterature
Formación literaria
Intertextualidad
Metalepsis
Metaliteratura
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
In this investigation, we study the presence of a transgressive poetic practice in German young readers’ narrative from the 21st century that brings forth a myriad of advantages where the reader-literacy competence of the young readers are concerned. The term in question is deemed as metaliterature which is a textual modality that breaks the mould and creates the topic of the current conventions of traditional rhetoric which requires a more active participation on behalf of the reader throughout the process of how the work is to be perceived. With this intention in mind, three meta-literary resources frequently used in twelve contemporary young reader German novels have undergone investigation which reinforce their own nature of literary artefacts: intertextuality, metalepsis and meta-literary observations. These resources trigger the activation of reader-literary strategies during the receptive process of the work, given that it breaks and reveals basic codes in the art of the written word. En la presente investigación se ha llevado a cabo un estudio sobre la presencia de una práctica poética transgresora en la narrativa juvenil alemana del S.XXI que conlleva numerosas ventajas para la formación lecto-literaria de los lectores juveniles. Se trata de la metaliteratura, una modalidad textual que fractura y tematiza las convenciones vigentes en la retórica tradicional y que obliga a su público a involucrarse más activamente en el proceso de interpretación de la obra. Con esta intención, se ha indagado en tres recursos metaliterarios empleados con gran frecuencia en doce novelas juveniles alemanas contemporáneas que hacen hincapié en su propia naturaleza de artefacto literario: la intertextualidad, la metalepsis y el comentario metaliterario. Estos recursos provocan la activación de estrategias lecto-literarias en el proceso de recepción de la obra, puesto que quebrantan y desvelan códigos fundamentales del arte de la palabra.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
metaliterary_hernandez_encuent ... | 603.6Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
metaliterary_hernandez_encuent ... | 603.6Kb |
![]() |