Economic competitiveness: effects of clustering, innovation strategy and the moderating role of location in the colombian hotel industry
Publisher
Asociación Española de Ciencia Regional (AECR)
Date
2017Funders
Universidad de Valencia
Bibliographic citation
Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2017, n. 39, p.81-97
Keywords
Industrial cluster
Organizational innovation
Hotel industry
Colombia
Competitiveness
Cluster industrial
Innovación organizativa
Industria hotelera
Colombia
Competitividad
Project
UV-INV-AE16-488900 (Universidad de Valencia)
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Clustering in service industries has scarcely been investigated, while there is huge evidence of a positive impact on innovation and competitiveness in the case of manufacturing industries. We address this by exploring the potential moderator effect that location externalities have on the triangular relationship
between clustering, innovation and competitiveness. In this empirical study of 131 hotels located nationwide in the emerging destination of Colombia, we found a negative moderated mediation effect. The impact on competitiveness is higher when the location holds low levels of resources. We uncovered and discuss one of the reasons for explaining the heterogeneous impact of clustering on service firms. El clustering en las industrias de servicios ha sido escasamente investigado habiendo extensivas evidencias de su influencia sobre la innovación y la competitividad en el caso de industrias manufactureras. Afrontamos esta carencia mediante la exploración de un posible efecto moderador que las externalidades de la localización tienen sobre la relación triangular entre el clustering, la estrategia
de innovación y la competitividad. En este estudio empírico de 131 hoteles localizados por todo el país del destino emergente Colombia, encontramos un efecto moderador mediado que es negativo. El impacto sobre la competitividad es mayor cuando la localización tiene niveles bajos de recursos. Exponemos y discutimos una de las razones que explica el heterogéneo efecto que tiene el clustering sobre las empresas de servicios.
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economic_rodriguez_IR_2017_N39.pdf | 606.7Kb |
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