Show simple item record

dc.contributor.authorRodríguez Victoria, Orietha Eva
dc.contributor.authorGonzález Loureiro, Miguel
dc.contributor.authorPuig Blanco, Francisco
dc.date.accessioned2017-12-27T15:08:21Z
dc.date.available2017-12-27T15:08:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.bibliographicCitationInvestigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2017, n. 39, p.81-97es_ES
dc.identifier.issn2340-2717
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/31602
dc.description.abstractClustering in service industries has scarcely been investigated, while there is huge evidence of a positive impact on innovation and competitiveness in the case of manufacturing industries. We address this by exploring the potential moderator effect that location externalities have on the triangular relationship between clustering, innovation and competitiveness. In this empirical study of 131 hotels located nationwide in the emerging destination of Colombia, we found a negative moderated mediation effect. The impact on competitiveness is higher when the location holds low levels of resources. We uncovered and discuss one of the reasons for explaining the heterogeneous impact of clustering on service firms.en
dc.description.abstractEl clustering en las industrias de servicios ha sido escasamente investigado habiendo extensivas evidencias de su influencia sobre la innovación y la competitividad en el caso de industrias manufactureras. Afrontamos esta carencia mediante la exploración de un posible efecto moderador que las externalidades de la localización tienen sobre la relación triangular entre el clustering, la estrategia de innovación y la competitividad. En este estudio empírico de 131 hoteles localizados por todo el país del destino emergente Colombia, encontramos un efecto moderador mediado que es negativo. El impacto sobre la competitividad es mayor cuando la localización tiene niveles bajos de recursos. Exponemos y discutimos una de las razones que explica el heterogéneo efecto que tiene el clustering sobre las empresas de servicios.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad de Valenciaes_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherAsociación Española de Ciencia Regional (AECR)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectIndustrial clusteren
dc.subjectOrganizational innovationen
dc.subjectHotel industryen
dc.subjectColombiaen
dc.subjectCompetitivenessen
dc.subjectCluster industriales_ES
dc.subjectInnovación organizativaes_ES
dc.subjectIndustria hoteleraes_ES
dc.subjectColombiaes_ES
dc.subjectCompetitividades_ES
dc.subject.jelD22
dc.subject.jelL83
dc.subject.jelR11
dc.subject.jelO33
dc.subject.jelO25
dc.titleEconomic competitiveness: effects of clustering, innovation strategy and the moderating role of location in the colombian hotel industryen
dc.title.alternativeCompetitividad económica: los efectos del clustering, la estrategia de innovación y el rol moderador de la localización en la industria hotelera colombianaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaEconomíaes_ES
dc.subject.ecienciaEconomicsen
dc.subject.ecienciaGeografíaes_ES
dc.subject.ecienciaGeographyen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.contributor.affiliationUniversidad de Alcalá. Departamento de Economíaes_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/UV//UV-INV-AE16-488900/ESes_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleInvestigaciones regionales = Journal of Regional Researches_Es
dc.identifier.publicationlastpage97
dc.identifier.publicationissue39
dc.identifier.publicationfirstpage81


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.