Show simple item record

dc.contributor.authorBall, Phil
dc.date.accessioned2017-02-09T12:02:29Z
dc.date.available2017-02-09T12:02:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.bibliographicCitationPulso, 2016, n.39, ISSN 1577-0338, pp 15-34es_ES
dc.identifier.issn1577-0338
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/28242
dc.description.abstractThis article documents and analyses the shift in emphasis that has taken place in CLIL and other forms of multilingual educational practice, where priorities seem to be placing a welcome importance on the use of language as a transversal element in the development of the range of subject competences that constitute the school curriculum. CLIL has also changed from being a methodology to help teachers support learner development in the particular discourse field of an academic subject to a more inclusive paradigm which has attracted the attention of languageteaching practitioners. The elusive notion of what constitutes ‘content’ is therefore more important to clear up than ever, since both subject and language teachers are concerned with its shape and its characteristics, and of understanding its distinct types. This article offers the idea of content as three-dimensional, of which language is a crucial component, arriving at the inevitable conclusion that language is the only true transversal element which unites the diversity of subject competences, just as long as its use remains subservient to procedural (competence-based) aims. This is the new single focus of CLIL.es_ES
dc.description.abstractEste artículo documenta y analiza el cambio de énfasis que ha ocurrido dentro de la práctica del AICLE y de otras formas de prácticas pedagógicas basadas en el multilingüismo, donde las prioridades ahora parecen estar más enfocadas en la lengua como un elemento transversal, trabajando el desarrollo de las competencias que constituyen el currículo escolar. El AICLE ha cambiado también en su papel de apoyo lingüístico para los profesores de áreas - a volverse en un paradigma más inclusivo e incluyente de los profesores de lenguas, lo cual les va atrayendo hacía esta nueva orientación. Aclarar la noción ambigua del concepto de ‘contenido’ es por lo tanto más importante que nunca, puesto que tanto para profesores de áreas como de lenguas las nociones de la ‘forma’ del contenido, sus características y sus tipos distintos son muy importantes. Este artículo ofrece la idea del contenido en torno a tres dimensiones, de las cuales la lengua es un componente crucial – llegando a la conclusión inevitable de que la lengua es el único elemento transversal que une la diversidad de las áreas curriculares, siempre que su uso se quede subordinado a los objetivos procedimentales – que son los que más se acercan a los objetivos competenciales. Este es el nuevo enfoque singular del AICLE.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneroses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectConceptses_ES
dc.subjectProcedurees_ES
dc.subjectSalientes_ES
dc.subjectDiscoursees_ES
dc.subjectDimensionses_ES
dc.subjectConceptoses_ES
dc.subjectProcedimientoses_ES
dc.subjectSalientees_ES
dc.subjectDiscursoes_ES
dc.subjectDimensioneses_ES
dc.titleUsing language(s) to develop subject competences in CLIL-based practicees_ES
dc.title.alternativeEl uso del lenguaje para el desarrollo de las competencias de las materias en la práctica basada en AICLE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.subject.ecienciaCiencias socialeses_ES
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.subject.ecienciaEducationen
dc.subject.ecienciaSocial sciencesen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.publicationtitlePulso
dc.identifier.publicationlastpage34
dc.identifier.publicationissue39
dc.identifier.publicationfirstpage15


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.