Using language(s) to develop subject competences in CLIL-based practice
Authors
Ball, PhilPublisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2016Bibliographic citation
Pulso, 2016, n.39, ISSN 1577-0338, pp 15-34
Keywords
Concepts
Procedure
Salient
Discourse
Dimensions
Conceptos
Procedimientos
Saliente
Discurso
Dimensiones
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This article documents and analyses the shift
in emphasis that has taken place in CLIL and
other forms of multilingual educational practice,
where priorities seem to be placing a welcome
importance on the use of language as a transversal
element in the development of the range
of subject competences that constitute the school
curriculum. CLIL has also changed from being a
methodology to help teachers support learner development
in the particular discourse field of an
academic subject to a more inclusive paradigm
which has attracted the attention of languageteaching
practitioners. The elusive notion of what
constitutes ‘content’ is therefore more important
to clear up than ever, since both subject and language
teachers are concerned with its shape and
its characteristics, and of understanding its distinct
types. This article offers the idea of content as
three-dimensional, of which language is a crucial
component, arriving at the inevitable conclusion
that language is the only true transversal element
which unites the diversity of subject competences,
just as long as its use remains subservient to
procedural (competence-based) aims. This is the
new single focus of CLIL. Este artículo documenta y analiza el cambio de
énfasis que ha ocurrido dentro de la práctica del
AICLE y de otras formas de prácticas pedagógicas
basadas en el multilingüismo, donde las
prioridades ahora parecen estar más enfocadas
en la lengua como un elemento transversal, trabajando
el desarrollo de las competencias que
constituyen el currículo escolar. El AICLE ha cambiado
también en su papel de apoyo lingüístico
para los profesores de áreas - a volverse en un
paradigma más inclusivo e incluyente de los profesores
de lenguas, lo cual les va atrayendo hacía
esta nueva orientación. Aclarar la noción ambigua
del concepto de ‘contenido’ es por lo tanto más
importante que nunca, puesto que tanto para profesores
de áreas como de lenguas las nociones
de la ‘forma’ del contenido, sus características
y sus tipos distintos son muy importantes. Este
artículo ofrece la idea del contenido en torno a
tres dimensiones, de las cuales la lengua es un
componente crucial – llegando a la conclusión
inevitable de que la lengua es el único elemento
transversal que une la diversidad de las áreas
curriculares, siempre que su uso se quede subordinado
a los objetivos procedimentales – que son
los que más se acercan a los objetivos competenciales.
Este es el nuevo enfoque singular del
AICLE.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
using_ball _PULSO_2016.pdf | 933.9Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
using_ball _PULSO_2016.pdf | 933.9Kb |
![]() |