University support in the development of regional entrepreneurial activity: an exploratory study from Chile
Publisher
Asociación Española de Ciencia Regional (AECR)
Date
2013Bibliographic citation
Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2013, n. 26, p. 159-177
Keywords
Entrepreneurship
University-business interaction
Promotion of entrepreneurship
Emprendimiento
Interacción universidad-empresas
Fomento del emprendimiento
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The theoretical literature has explored the potential benefits of the
interaction between universities and entrepreneurs and there is some empirical evidence that supports the positive impact of entrepreneurship education in the subsequent propensity to become an entrepreneur. The purpose of this paper is study if higher education for entrepreneurship is reflected in entrepreneurship activities at the regional level. Replicating the methodology used by Coduras, Urban, Rojas and Martínez (2008) in Spain, we compare, in an exploratory way, the experience in Chile using data from the Global Entrepreneurship Monitor (GEM). The main results indicate that there is low interaction between entrepreneurs and universities
and there is not enough impact to significantly affect entrepreneurial activity.
Moreover, entrepreneurship education does not increase intentions to be an entrepreneur. La literatura teórica ha estudiado los potenciales beneficios de la
interacción entre universidades y emprendedores y existe cierta evidencia empírica que soporta la influencia positiva de la educación para el emprendimiento en la posterior propensión a emprender. El propósito de este artículo es estudiar si la educación específica para la creación de empresas brindada por las universidades se refleja en la actividad emprendedora a nivel regional. Replicando la metodología
utilizada por Coduras, Urban, Rojas y Martínez (2008) en España, comparamos de forma exploratoria el caso en Chile usando la base de datos del Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Los principales resultados indican que hay baja interacción entre emprendedores y universidades, y no hay impacto suficiente para afectar significativamente la actividad emprendedora. Así como contar con educación para el emprendimiento en la universidad no aumentaría la probabilidad de tener intenciones de emprender.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
university_poblete_IR_2013_N26.pdf | 330.5Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
university_poblete_IR_2013_N26.pdf | 330.5Kb |
![]() |