Show simple item record

dc.contributor.authorGerstenberger, Katharina
dc.date.accessioned2014-11-22T19:34:40Z
dc.date.available2014-11-22T19:34:40Z
dc.date.issued2012-04
dc.identifier.bibliographicCitationEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 3, n. 1 (2012), pp. 31-41en
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/20852
dc.description.abstractLiterary texts about historical disasters tend to offer moral, political, or scientific interpretations of the occurrence that go well beyond the immediate experience of a catastrophe. They are, almost exclusively, written by people who did not in fact experience the catastrophic event. Survivor accounts, by contrast, typically do not have literary qualities. "Phi Phi Island", the Austrian writer and essayist Josef Haslinger's literary report on how he and his family lived through the tsunami of 2004, is an exception. Point of departure for Haslinger's narrative is his inability to rejoice in the fact that he is alive. Carefully crafted and beautifully realized, his text combines the reconstruction of the events with reflections about how one can tell such a story in the first place. This essay analyzes Haslinger's strategies for coming to terms with the coincidence of survival, observing that the very personal nature of the report stands in noticeable contrast to the writer's commitment to political commentary in his other works.en
dc.description.abstractLos textos literarios acerca de los desastres históricos tienden a ofrecer interpretaciones morales, políticas o científicas del suceso que van mucho más allá de la experiencia inmediata de una catástrofe. Son, casi exclusivamente, escritos por personas que de hecho no experimentaron el acontecimiento catastrófico. Las versiones de los supervivientes, por el contrario, no suelen tener calidad literaria. "Phi Phi Island", el informe literario del escritor y ensayista austríaco Josef Haslinger sobre cómo él y su familia vivieron el tsunami de 2004, es una excepción. El punto de partida de la narrativa de Haslinger es su incapacidad de regocijarse en el hecho de que está vivo. Cuidadosamente construido y bellamente realizado, su texto combina la reconstrucción de los hechos con reflexiones acerca de cómo uno, en principio, puede contar tal historia. Este ensayo analiza las estrategias de Haslinger para llegar a aceptar la coincidencia de sobrevivir, observando que la naturaleza sumamente personal del informe se manifiesta en contraste evidente con el compromiso del comentario político expuesto por el escritor en sus otros trabajos.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcaláes_ES
dc.titleSurviving to tell the tale: Josef Haslinger’s Phi Phi Island (2007)en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaMedio ambientees_ES
dc.subject.ecienciaEnvironmental scienceen
dc.relation.publisherversionhttp://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/214/550en
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)