Surviving to tell the tale: Josef Haslinger’s Phi Phi Island (2007)
Authors
Gerstenberger, KatharinaPublisher
Universidad de Alcalá
Date
2012-04Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 3, n. 1 (2012), pp. 31-41
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/214/550Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Literary texts about historical disasters tend to offer moral, political, or scientific
interpretations of the occurrence that go well beyond the immediate experience of a
catastrophe. They are, almost exclusively, written by people who did not in fact
experience the catastrophic event. Survivor accounts, by contrast, typically do not have
literary qualities. "Phi Phi Island", the Austrian writer and essayist Josef Haslinger's
literary report on how he and his family lived through the tsunami of 2004, is an
exception. Point of departure for Haslinger's narrative is his inability to rejoice in the
fact that he is alive. Carefully crafted and beautifully realized, his text combines the
reconstruction of the events with reflections about how one can tell such a story in the
first place. This essay analyzes Haslinger's strategies for coming to terms with the
coincidence of survival, observing that the very personal nature of the report stands in
noticeable contrast to the writer's commitment to political commentary in his other
works. Los textos literarios acerca de los desastres históricos tienden a ofrecer
interpretaciones morales, políticas o científicas del suceso que van mucho más allá de la
experiencia inmediata de una catástrofe. Son, casi exclusivamente, escritos por personas
que de hecho no experimentaron el acontecimiento catastrófico. Las versiones de los
supervivientes, por el contrario, no suelen tener calidad literaria. "Phi Phi Island", el
informe literario del escritor y ensayista austríaco Josef Haslinger sobre cómo él y su
familia vivieron el tsunami de 2004, es una excepción. El punto de partida de la
narrativa de Haslinger es su incapacidad de regocijarse en el hecho de que está vivo.
Cuidadosamente construido y bellamente realizado, su texto combina la reconstrucción
de los hechos con reflexiones acerca de cómo uno, en principio, puede contar tal historia.
Este ensayo analiza las estrategias de Haslinger para llegar a aceptar la coincidencia de
sobrevivir, observando que la naturaleza sumamente personal del informe se manifiesta
en contraste evidente con el compromiso del comentario político expuesto por el
escritor en sus otros trabajos.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
surviving_Gerstenberger_ecozon ... | 606.7Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
surviving_Gerstenberger_ecozon ... | 606.7Kb |
|