View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Henares : revista de geología
  • Henares - Número 02, 1988
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Henares : revista de geología
  • Henares - Número 02, 1988
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reflexiones en torno a la didáctica del mapa topográfico

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Brusi Belmonte, David; Bach i Plaza, Joan
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10763
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
1988
Bibliographic citation
Henares : revista de geología, 1988, n. 2, p. 307-313. ISSN 0214-6088
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Las reflexiones en torno al tratamiento metodológico de la Topografía en las programaciones escolares, son abundantes y muy ricas en recursos técnicos. Sin embargo, si evaluamos a distintos niveles el grado conceptual adquirido es muy frecuente que los docentes no nos sintamos excesivamente satisfechos de los resultados a los que llegan los alumnos. Es muy difícil que, incluso a niveles Universitarios, los alumnos sepan interpretar las diferentes formas que se "esconden" en las curvas de nivel de un mapa, pese a que han sido estudiadas a distintos niveles en su aprendizaje. Pensamos que el error metodológico del que a menudo partimos, y que hace ineficaz el proceso, es el pretender que los alumnos imaginen un relieve a partir de su representación en el mapa. Cuando realmente el proceso debería ser inverso, es decir, a partir de un relieve "real" el alumno deberá imaginar y elaborar un mapa. El posibilismo de nuestra propuesta va de la mano de la metodología de la modelización que se utilice. Hemos puesto en práctica el empleo de modelos seriados en "plastilina" y su seccionado con un aparato que permite una rápida ejecución.
 
The teaching of topographical issues in elementary school has been widely studied and the amount of techinical resources proposed in the literature is large. However, an evaluation of the knowledge attained by the students shows that, often, teachers do not feel satisfied. Even at university, students are not able to get a good picture of the three dimensional shape "hidden" under the level curves. To our opinion the problem arises from the fact that it is a grave methodological error to star the learning process in that sequence. The students ought not to learn how to get an image of the real model from a topographical map. The correct approach is to invert the process, that is to say, teaching the student how to draw a map from a real model in the first place. The idea of our method amounts to building a model with a soft material and cutting it to layers equally spaced with a device that permits a fast performance.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
reflexiones_brusi_HEN_1988.pdf2.562MbPDF
FilesSizeFormat
View
reflexiones_brusi_HEN_1988.pdf2.562MbPDF
Collections
  • Henares - Número 02, 1988 [64]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open access. Open ScienceOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV