Ecocriticism and “thinking with writing”: an interview with Tim Ingold
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/45738DOI: https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2020.11.2.3666
ISSN: 2171-9594
Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2020Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 11, n. 2 (2020), pp. 208-215
Keywords
Tim Ingold
Anthropology
Literature
Ecology
Materiality
Antropología
Literatura
Ecología
Materialidad
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Over the course of an influential career spanning several decades, Tim Ingold, Professor Emeritus at the University of Aberdeen, has established himself as a preeminent voice in the field of Social Anthropology. Author of studies including “The Perception of the Environment” (2000), “Being Alive” (2011) and “The Life of Lines” (2015), this interview was inspired by the potential of his wide-ranging scholarship to unearth some fascinating avenues for research in literary studies. The breadth of his writing on habitation, perception and skilled practice, suggests myriad applications for his thinking beyond the purely anthropological, and particularly for bridging the concerns of literary and environmental studies. The philosophical depth of his work, apparent in his analyses of processes of growth and formation in both biological and socio-cultural domains (indeed questioning the supposed divisions between these fields), proves that his scholarship provides a refreshing counter-narrative to many prevailing schools of thought in current literary theory, especially to much of the discourse of New Materialism and Speculative Realism. In addition, this interview contains his views regarding certain emerging issues in literary studies, such as the material practices of reading, and the ascendency of the computer screen over the printed book, areas where his anthropological perspective is both stimulating and revealing. As a renowned scholar who has recently surveyed the changes in the academy and in disciplinary relationships throughout his long career, his observations provide valuable insights into the capability of the arts to guide us into a wider, more interconnected world. Crucially, his responses also speak to the world of academia, and how we can foster a practical awareness of ecological issues within the often-rarefied spheres of academic research and practice. A lo largo de varias décadas de influyente trayectoria, Tim Ingold, profesor emérito de la Universidad de Aberdeen, se ha consolidado como una de las voces más importantes del campo de la antropología social. El autor de obras como “The Perception of the Environment” [La percepción del ambiente] (2000), “Estar vivo” (2011) y “La vida de las líneas” (2015) accedió a esta entrevista, inspirada en el potencial de sus amplios escritos, la cual pretende desvelar algunas posibilidades de investigación fascinantes en lo que a los estudios literarios se refiere. La amplitud de sus escritos sobre los asentamientos, la percepción y las habilidades prácticas sugiere una infinidad de usos para sus reflexiones que van más allá de lo meramente antropológico y que se refieren, en especial, a su relación con las cuestiones de los estudios literarios y medioambientales. La profundidad filosófica de su obra, que resulta evidente en sus análisis de los procesos de crecimiento y formación, tanto en ámbitos biológicos como socioculturales (y que, de hecho, cuestionan la supuesta separación entre ambos campos), demuestra que sus estudios ofrecen una novedosa contranarrativa a las corrientes de pensamiento predominantes en la teoría literaria actual, sobre todo frente a gran parte del discurso del nuevo materialismo y del realismo especulativo. Además, esta entrevista incluye sus opiniones sobre determinadas cuestiones emergentes en los estudios literarios, como las prácticas de lectura y la mayor relevancia de las pantallas frente a los libros impresos, ámbitos con respecto a los cuales su perspectiva antropológica resulta tanto estimulante como reveladora. Al tratarse de un académico de prestigio que ha examinado los cambios en el ámbito académico y en las relaciones interdisciplinarias durante su dilatada trayectoria, sus observaciones sobre la capacidad de las artes para guiarnos hacia un mundo más amplio e interconectado resultan de gran valor. Asimismo, y de forma fundamental, sus respuestas se dirigen al mundo académico y se refieren a cómo fomentar una concienciación práctica sobre los problemas ecológicos en las rarificadas áreas de la investigación y la práctica académicas.
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