El diseño de las cestas impositivas desde una perspectiva financiera
Publisher
Asociación Española de Ciencia Regional (AECR)
Date
2005Bibliographic citation
Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2005, n. 7, p. 69-89
Keywords
Financiación autonómica
Cestas impositivas
Riesgo financiero
Regional financing
Mix of tax shares
Financial risk
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
La introducción de la cesta impositiva ha sido la principal reforma del sistema de financiación autonómica vigente desde enero de 2002. El objetivo de este trabajo es obtener, a partir de unas necesidades básicas de financiación, su composición óptima para cada una de las CCAA de régimen común y para el gobierno central. La optimalidad de esta cesta se obtiene a partir de la minimización de la varianza
de la cesta dado un determinado rendimiento impositivo (Markowitz, 1952) y garantizando, a la vez, la suficiencia financiera en el año base. Los resultados que obtenemos al aplicar tal metodología para el período 2002-07 muestran una relativa heterogeneidad entre las CCAA en la composición de la cesta óptima. Cuando del binomio rentabilidad-riesgo financiero se valoran ambos componentes, los impuestos preferidos son el impuesto sobre hidrocarburos, el impuesto sobre el alcohol y el impuesto sobre el tabaco. Dado que estos impuestos especiales no garantizan la suficiencia financiera, éstos se complementan con participaciones en el IVA y en el IRPF. En los casos extremos en que sólo se valora o bien el componente de riesgo o bien el de rentabilidad, respecto de tales participaciones complementarias, las CCAA prefieren el IVA y el IRPF, respectivamente. The introduction of a mix of tax shares has been the main reform of the Spanish regional financing system, in effect since January 2002. The aim of this paper is obtaining, given a basic expenditure needs, its optimal composition for each regional government (so-called «Comunidad Autónoma de Régimen Común») and for the central government. The optimality of the mix comes from the minimisation of
the variance of the mix of taxes given a certain tax yield (Markowitz, 1952) and guaranteeing, at the same time, the financial sufficiency in the first year. The results obtained from applying the methodology for the period 2002-07 show a certain heterogeneity among regions with respect to the composition of the optimal tax mix. As long as both tax yield and financial risk are taken into consideration, the preferred taxes
are gasoline taxes, alcohol taxes, and cigarette taxes. Given that these excise taxes do not guarantee financial sufficiency, these are complemented with tax shares in the VAT and in the personal income tax. In the extreme cases in which either only tax yield or financial risk is taken into account, with respect to the complementary tax shares, regions prefer the VAT and the personal income tax, respectively.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
diseño_esteller_IR_2005_N7.pdf | 230.4Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
diseño_esteller_IR_2005_N7.pdf | 230.4Kb |
![]() |