Learning History and English through Drama and the CLIL Approach
Authors
Pozo, Elena delPublisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2016Bibliographic citation
Pulso, 2016, n.39, ISSN 1577-0338, pp. 125-139
Keywords
History
CLIL
Drama
Bilingual
Industrial revolution
Historia
AICLE
Teatro
Bilingüe
Revolución industrial
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This research investigates if studying historical
content through an innovative approach may show
better results than traditional methods in terms of
learning history. In this case study, the researcher
tried to convey the differences in learning about
the Industrial Revolution using a traditionally textbook-
based methodology versus a Content and
Language Integrated Learning (hereafter CLIL)
approach that included drama and music. The target
students assessed are two Y4 ESO groups of
Spanish students in a public bilingual setting who
learnt the topic through English language during
the first term of the course. The students were
assessed using a true/false test to determine the
effect ofpre and post implementation tests. All data
was collected and analysed following a quantitative
methodology. The researcher’s null hypothesis was
that there would not be difference between the two
methodologies. The results of the study reject the
null hypothesis and suggest that, for some topics,
teaching history using drama and music could be
even more effective than a textbook-based methodology.
This study is part of a further research
already in progress in this field for a reliable statistical
analysis. Este estudio investiga si el aprendizaje de contenidos
históricos mediante un enfoque innovador
puede mostrar mejores resultados que los métodos
de enseñanza tradicionales. En este estudio,
la investigadora ha tratado de transmitir las diferencias
en el aprendizaje del tema ‘La revolución
industrial’ utilizando una metodología tradicional
basada en el libro de texto, frente a una metodología
más activa que incluye el teatro y la música. El
centro del estudio son dos grupos de alumnos de
Sección Bilingüe en inglés que estudiaron el tema
durante el primer trimestre del curso 2010-2011. Se
obtuvieron los resultados de los alumnos mediante
una prueba de verdadero / falso para determinar
el efecto de las pruebas de implementación anterior
y posterior al estudio. Todos los datos fueron
recogidos y analizados con una metodología
cuantitativa. La hipótesis inicial de la investigadora
fue que no habría una sustancial diferencia
entre las dos metodologías. De acuerdo con los
resultados de este estudio se rechaza la hipótesis
inicial y se sugiere que, para ciertos temas, la
enseñanza de la historia utilizando el teatro y la
música puede ser más eficaz que la metodología
basada exclusivamente en el libro de texto. Este
estudio es parte de una investigación en curso en
este campo para un análisis estadístico fiable.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
learning_pozo _PULSO_2016.pdf | 208.1Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
learning_pozo _PULSO_2016.pdf | 208.1Kb |
![]() |