Saviors, “sealfies,” and seals: strategies for self-representation in contemporary Inuit films
Authors
Athens, Allison K.Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2014-10Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 5, n. 2 (2014), pp. 41-56
Keywords
Animal Rights
Inuit
Inupiat
"Sealfie"
Self-representation
Food security
Derechos de los animales
Autorepresentación
Seguridad alimentaria
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/466/965Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The legibility of the inter-relationships between human and seal is what is at stake when Inuit
present themselves within administrative discourses at international assemblies in defense of their
ontology and the right to hunt seals. In the language of administration and in the narrative practices of
international animal rights, seals can only appear in a predetermined categorical framework for what
constitutes human ethical responsibility to nature. The seal in animal rights discourse is one type of object
that needs saving in the form of protective measures to keep her safe from the rapacious greed of
capitalism. However, in Indigenous cultural practices, the seal is another relative, a relation whose
presence makes all certainties about hierarchies, use-value, moral exemptions, and human exceptionalism
impossible. Using the trending social media phenomenon of the “sealfie” and three contemporary
northern Indigenous films, this essay argues that the Inuit use of these media formats showcases their
cultural and economic dependence on seal hunting and restructures debates around authority, self-representation , and one-sided environmental protection activities. El entendimiento de las interrelaciones entre ser humano y foca está en juego cuando los Inuit
usan el lenguaje institucional en foros internacionales para defender su realidad y el derecho a cazar focas.
En el lenguaje administrativo y en las prácticas discursivas de los derechos internacionales de los
animales, las focas únicamente pueden aparecer como un marco categórico predeterminado de lo que
constituye la responsabilidad ética del ser humano con la naturaleza. La foca en el lenguaje de los
derechos de los animales es un objeto que necesita salvarse mediante medidas protectoras que las
salvaguarden de la avaricia agresiva del capitalismo. Sin embargo, en las prácticas culturales indígenas la
foca es percibida como un familiar, un pariente cuya presencia hace imposible nuestra certitud sobre
jerarquías, el valor de uso, la impunidad moral, y la excepcionalidad humana. Usando la moda de las redes
sociales en auge, el “sealfie” y tres películas contemporáneas indígenas del Norte, este ensayo argumenta
que los usos inuit de estos formatos mediáticos ponen de manifiesto su dependencia cultural y económica
en la caza de focas, y reestructura debates en cuanto a la autoridad, la autorepresentación, y las
actividades de protección medioambiental monodireccionales.
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saviors_Athens_ecozona_2014_N2.pdf | 480.9Kb |
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