"For terror of the deadness beyond": arctic environments and inhuman ecologies in Michelle Paver’s "Dark matter"
Authors
Merola, Nicole M.Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2014-10Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, vol. 5, n. 2 (2014), pp. 22-40
Keywords
Arctic
Ecophobia
Ghost story
Gothic
Resource extraction
Violence
Ártico
Ecofobia
Historia de fantasmas
Gótico
La extracción de recursos
La violencia
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Publisher's version
http://ecozona.eu/index.php/journal/article/view/469/987Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
In this essay I examine Michelle Paver’s 2010 novel "Dark Matter", a ghost story, for how her use of
the gothic and horror contributes to undermining pastoral and romantic fantasies about the Arctic.
Drawing on the history of whale, walrus, and seal hunting in Svalbard, the site of the novel’s 1937
scientific expedition, and my own experience there, I look at the tension Paver creates between the beauty
of the Svalbard environment and its long history as a location for human violence against nonhuman
animals. I suggest that, through the figure of the "gengånger", or “one who walks again,” and the built
environment and relics in Svalbard, Paver works to transmit both the violence of harvesting marine
mammals and the violence men perpetrate against each other in the name of resource extraction. In this
essay I engage in dialogue with recent environmental humanities work on ecophobia, dark ecologies, and
the ecocritical uses of fear, and argue for the consideration of the ghost story, a genre little studied by
ecocritics. Through highlighting the novel’s focus on violence linked to extractive practices, I suggest,
finally, that "Dark Matter" performs two important functions: it records past inhuman ecologies and it opens
out onto a reading of contemporary Arctic geopolitics. Este ensayo analiza cómo el uso de narrativas góticas y de terror en la novela de Michelle Paver
"Dark Matter" (La materia oscura, 2010), un cuento de fantasmas, debilita las fantasías bucólicas y
románticas del Ártico. Recurriendo a la historia de la caza de ballenas, morsas y focas en Svalbard, el
emplazamiento de la expedición científica de 1937 de la novela, así como mi propia experiencia allí,
analizo la tensión creada por Paver entre la belleza del medio ambiente de Svalbard y su larga historia
como lugar de violencia humana contra animales no-humano. Sugiero que, a través de la figura del
"gengänger", o “el que anda otra vez,” las reliquias y el medio ambiente construido de Svalbard, Paver
intenta transmitir tanto la violencia de la cosecha y comercio de mamíferos marinos como la que
perpetúan los hombres contra sí mismos en nombre de la extracción de recursos. En este ensayo entro en
dialogo con el trabajo reciente de las humanidades medioambientales sobre la ecofobia, las ecologías
oscuras, y el uso del miedo en la ecocrítica, y propongo el estudio del cuento de fantasmas, un género que
ha recibido poca atención de los ecocríticos. Al destacar el foco de la novela sobre la violencia relacionada
con las prácticas de extracción, sugiero, finalmente, que "Dark Matter", tiene dos funciones importantes:
graba ecologías inhumanas del pasado y abre una lectura de la geopolítica del Ártico contemporánea.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
terror_Merola_ecozona_2014_N2.pdf | 675.8Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
terror_Merola_ecozona_2014_N2.pdf | 675.8Kb |
![]() |