Show simple item record

dc.contributor.authorVeauthier, Inés E.
dc.date.accessioned2014-03-07T16:24:56Z
dc.date.available2014-03-07T16:24:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.bibliographicCitationInvisible, inaudible, influential? Reclaiming Latino life. Inés E. Veauthier. Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2013, n. 8, p. 125-139. ISSN 1889-5611es_ES
dc.identifier.issn1889-5611
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/20027
dc.description.abstractEven before the first Anglo-American settlers arrived in the New World, there had been a variety of literary and other cultural productions on the North American continent by people of diverse ethnic origin. Likewise, by the mid-sixteenth century, administrative, cultural and educational institutions had been introduced to North America by Spanish explorers, missionaries, and colonists (Kanellos 2). Today roughly one in six people in the United States of America belongs to the group labeled “Latinos” or “Hispanics”, according to the 2010 census. Despite these facts and figures and despite centuries of Latino traditions and cultural expressions on the American continent and particularly on what is now the U.S. Southwest, the works of Latinos have been looked upon as those of an insignificant minority. In fact, Hispanics are assigned the status of “the Other”. They have been struggling to overcome rejections and stereotypes, striving to be heard and seen so they might be perceived as authentic individuals instead of outsiders or intruders. The subsequent analysis of Latino literary and other cultural productions will examine the interaction or rather interdependence of visibility, audibility and status. The focus of the study will be on concrete reflections and consequences of those aspects. Being unseen and unheard among others will lead not only to lower self-esteem but it also means having a smaller share in contributing to the construction of the historical legacy of Latinos in the United States. As Latino art is receiving more attention, the power mechanisms in society become more transparent. At the same time, both individual lives and collective identities have a chance to be reassessed in less stereotypical terms.en
dc.description.abstractYa antes de llegar los primeros colonizadores angloamericanos al Nuevo Mundo, en Norteamérica vivían personas de los orígenes étnicos más diversos que han legado a la posteridad un sinnúmero de obras literarias y culturales de todo tipo. A mediados del siglo XVI, los exploradores, misioneros y colonizadores españoles habían establecido ya instituciones administrativas, culturales y educativas (Kanellos 2). Según el censo demográfico de 2010, hoy por hoy uno de cada seis habitantes de EE.UU. forma parte del denominado grupo de los “latinos” o “hispanos”. Obviando estos hechos y cifras, así como las tradiciones y los legados culturales centenarios de los latinos en el continente americano, especialmente en el territorio que conforma el actual sudoeste de los EE.UU., las obras de los latinos han sido relegadas a la categoría de obras de una minoría insignificante. De hecho, los hispanos han obtenido el estatus de “los Otros”. La demanda y reivindicación de los latinos es la de superar el rechazo y los estereotipos, de ser oídos, vistos y contemplados como auténticos individuos y no como marginados o intrusos. El siguiente análisis de varias obras literarias y culturales estudia el entramado de condiciones de la visibilidad, la audibilidad y el estatus. Las reflexiones y las consecuencias concretas de estos aspectos forman el núcleo central del análisis. No ser vistos ni oídos en una comunidad no sólo menoscaba la autoestima sino que también significa participar en menor medida en la construcción del legado histórico de los latinos en los EE.UU. A medida que el arte latino recibe mayor atención, también aumenta la transparencia de los mecanismos de poder en la sociedad. Así se ofrece, además, la ocasión de aquilatar de una forma nueva y menos estereotipada tanto las vidas singulares como las identidades colectivas.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen
dc.publisherInstituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos. Universidad de Alcalá de Henareses_ES
dc.subjectVisibilityen
dc.subjectAudibilityen
dc.subjectStatusen
dc.subjectStereotypeen
dc.subjectAlterityen
dc.subjectAuthentic identityen
dc.subjectVisibilidades_ES
dc.subjectAudibilidades_ES
dc.subjectEstatuses_ES
dc.subjectEstereotipoes_ES
dc.subjectAlteridades_ES
dc.subjectIdentidad auténticaes_ES
dc.titleInvisible, inaudible, influential? Reclaiming Latino lifeen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaArtees_ES
dc.subject.ecienciaArten
dc.subject.ecienciaHistoriaes_ES
dc.subject.ecienciaHistoryen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.relation.publisherversionhttps://www.institutofranklin.net/sites/default/files/files/125-139.pdfen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)