View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 22, 2009
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de poética medieval
  • Revista de poética medieval - Número 22, 2009
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La literatura según Fernando de Rojas

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Heusch, Carlos
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/17501
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2009
Bibliographic citation
Revista de poética medieval, 2009, n. 22, p. 85-102. ISSN 1137-8905
Keywords
Celestina
Fernando de Rojas
Teoría de la literatura
Poética
Estética de la recepción
Lector
Lectura
Humanismo
Literary theory
Poetics
Aesthetic of reception
Reader
Reading
Humanism
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Carlos Heusch estudia unas líneas del Prólogo de la Tragicomedia de Fernando de Rojas que encierran según él la poética y la estética de la recepción del autor de La Celestina. Siguiendo a Rojas, lo importante en la literatura no es la «historia» que cuenta sino las «particularidades», es decir todos aquellos detalles que dan densidad, amenidad y enseñanza a una obra. De ahí que surjan las figuras de tres lectores posibles: un pésimo lector que solo se preocupa por el «cuento de camino»; un mediocre lector «coleccionista» que desvirtua la obra al limitarse a desglosar citas y, por último, un lector ideal que corresponde, mutatis mutandis, al muy humanista lector «excelente» definido por Erasmo.
 
Carlos Heusch studies a few lines from the Prologue of the Tragicomedy by Fernando de Rojas, which contain according to him the poetics and aesthetic of reception as conceived by the author of La Celestina. Following Rojas, what matters in literature is not the «story» (historia) told but its «particularities» (particularidades), that is to say all those details which give denseness, pleasantness and teachings to a work of arto Thus, the figures of three possible readers emerge: a lousy reader who only takes interest in the «cuento de camino»; a mediocre reader, a «collector» who distorts the literary work by confining himself to pinning down quotations and, at last, an ideal reader who corresponds, mutatis mutandis, to the very humanistic «excellent» reader defined by Erasmus.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
laliteratura_heush_RPM_2009.pdf306.8KbPDF
FilesSizeFormat
View
laliteratura_heush_RPM_2009.pdf306.8KbPDF
Collections
  • Revista de poética medieval - Número 22, 2009 [14]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV