"Los corridos de Billy the Kid" : Contemporary ballads and songs about Billy the Kid from native New Mexicans, Rudolfo Anaya and Simón Álvarez
Authors
Aragón, Cecilia J.Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2011Keywords
Billy the Kid
El Bilito
Ballads
Rudolfo Anaya
Interpretive ethnography
New Mexico / Hispano
Corridos
Baladas
Canción
Etnografía interpretativa
Nuevo México / Hispano
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Historically, the role of a playwright or storyteller creates social narratives that are rooted in a community and function as intrinsic theatrical representations of a particular community. Plays regarding historical figures offer important clues for
understanding how playwrights articulate the role of history within different cultural contexts. Rudolfo Anaya’s Billy The Kid (1994) reveals a social narrative concerning the cultural encounters on the historical figure of Billy the Kid. Anaya’s dramatic text engages in what cultural anthropologist Norman K. Denzin calls interpretive ethnography and represents the historical past of native New Mexicans. Included in the production and playscript of Anaya’s Billy the Kid are a collection of two original corridos / ballads and one canción / lyrical song written by Anaya and songwriter Simón Álvarez.
The corridos and canción were a collection of songs incorporated in the world premiere production of Billy the Kid. An examination of the play, corridos, and canción as narrative illustrates that such cultural accounts of Billy the Kid or El Bilito are not just a play and songs to be performed on stage, but rather function as literary evidence of cultural encounters from Nuevo Mexicanos’ perspectives that add to the cultural mythos and historiography of Billy the Kid as el querido — El Bilito. Históricamente, el papel de un dramaturgo o narrador crea narrativas sociales que tienen sus raíces en una comunidad y funcionan como representaciones teatrales intrínsecas de una determinada comunidad. Las obras sobre personajes históricos ofrecen
importantes pistas para comprender cómo los dramaturgos articulan el papel de la historia en diferentes contextos culturales. Billy The Kid la obra de Rudolfo Anaya (1994)
revela una narrativa social sobre los encuentros culturales de la figura histórica de Billy the Kid. El texto dramático de Anaya se dedica a lo que el antropólogo cultural Norman K. Denzin llama etnografía interpretativa y representa el pasado histórico de los nativos de Nuevo México. En el texto dramático de Anaya Billy the Kid se incluye una colección
de dos corridos / baladas originales y una canción lírica escrita por Anaya y el compositor
Simón Álvarez. Los corridos y la canción son una colección de canciones que se incorporan en la primera producción mundial de Billy the Kid. En el presente trabajo examino el texto, corridos, y canción que sostengo que son narrativas culturales así como los documentos literarios que evidencian la relación con el Bilito / Billy the Kid.” Estos
encuentros culturales desde perspectivas de las personas de Nuevo México tratan los mitos culturales y la historiografía de Billy the Kid como el consentido y el querido — el Bilito de la gente.
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