Show simple item record

dc.contributor.authorMartín Rodríguez, Antonio María
dc.date.accessioned2012-07-02T14:09:48Z
dc.date.available2012-07-02T14:09:48Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.bibliographicCitationCamino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 23-41. ISSN 1889-5611en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/11062
dc.description.abstractIn the Age of Humanism, the characters of classical myth were believed to be nothing more than imaginary figures whose existence was exclusively linked to a literary realm. Heroines such as Medea, Ariadne or the Amazons still continued to exert an irresistible appeal, yet they could hardly be taken as models of real-life women. However, the era of new discoveries laid before the conquerors’ eyes real women doing feats till then only imaginable in the world of myth. Epic poems, however, describe these female figures distorted through the lenses of classical mythology. Within such a conceptual framework, I shall attempt to study female representation in La Historia de la Nueva México and, more concretely, refer to the use of two seemingly contradictory procedures: realism and stylization. The former is employed, above all, in the representation of the anonymous indigenous woman. The latter works in two different ways: assigning a wide range of positive attributes to the female characters and presenting distorted representations of them, woven through the yarn of the classical tradition.en_US
dc.description.abstractEl hombre del humanismo consideraba ya a los personajes del mito figuras imaginarias con una existencia únicamente ligada a lo literario. Heroínas como Medea, Ariadna o las Amazonas seguían teniendo un atractivo irresistible, pero difícilmente podía considerárselas modelos de mujeres realmente existentes. Sin embargo, la época de los descubrimientos puso ante sus ojos mujeres auténticas que realizaban azañas hasta ahora sólo pensables en el mundo del mito. Su plasmación en la épica, con todo, se verá teñida por el filtro literario del mito clásico. Dentro de este marco conceptual,estudiamos la representación de la mujer en La Historia de la Nueva México y el recurso a dos procedimientos descriptivos aparentemente contradictorios: el realismo, sobre todo en la presentación de la mujer indígena anónima, y la estilización, que opera en dos sentidos: la atribución de todo tipo de cualidades y la representación deformada a través del filtro de la tradición clásica.Español
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad de Alcalá. Servicio de Publicacionesen_US
dc.subjectGaspar de Villagráen_US
dc.subjectHumanismen_US
dc.subjectClassical traditionen_US
dc.subjectRepresentation of womenen_US
dc.subjectMythen_US
dc.subjectNew Mexican nativesen_US
dc.subjectHumanismoEspañol
dc.subjectTradición clásicaEspañol
dc.subjectRepresentación de la mujerEspañol
dc.subjectMitoEspañol
dc.subjectIndígenas nuevomexicanosEspañol
dc.titleAriadna en Nuevo México : mujer y mito en la "Historia de la Nueva Mexico de Gaspar de Villagrá"en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)