View Item 
  •   e_Buah Home
  • INVESTIGACIÓN
  • Institutos Universitarios
  • Instituto Universitario de Investigación en Estudios Latinoamericanos (IELAT)
  • IELAT - Documentos de trabajo
  • View Item
  • INVESTIGACIÓN
  • Institutos Universitarios
  • Instituto Universitario de Investigación en Estudios Latinoamericanos (IELAT)
  • IELAT - Documentos de trabajo
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¡Abre los ojos, pueblo americano! La música hacia el fin del orden colonial en Nueva España

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Ruiz Caballero, Antonio
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/10947
Publisher
Universidad de Alcalá. Instituto de Estudios Latinoamericanos (IELAT)
Date
2010
Affiliation
Universidad de Alcalá. Instituto de Estudios Latinoamericanos (IELAT)
Bibliographic citation
Documentos de trabajo. IELAT-Instituto de Estuidos Norteamericanos, Universidad de Alcalá, Nº21 (dic.2010)
Keywords
Música
Nueva España
Legitimación
Identidad
Transgresion
Document type
info:eu-repo/semantics/workingPaper
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En las décadas que antecedieron al inicio del movimiento insurgente novohispano en 1810, la música desempeñó diversas funciones que contribuyeron de manera directa o indirecta a la caída del dominio español en América Latina. La música fue en este proceso un artefacto cultural usado por diferentes corporaciones o grupos sociales y políticos, para fines propagandísticos, identitarios o transgresores. Desde una óptica historiográfica enriquecida con visiones desde otras disciplinas como la musicología o la antropología del arte, analizamos la función legitimadora de la música para diversos sectores de la Iglesia católica; también los “sonecitos del país” y su función para construir una identidad “mexicana” frente a los españoles o “gachupines”; así como la función transgresora de ciertas coplas prohibidas por la inquisición que ante la crisis política de 1808 sufrieron una clara politización.
 
During the decades before the birth of the “novohispanic" insurgent movement in 1810, music contributed in direct and indirect ways to the fall of the Spanish dominium in Latino America. This is because music, understood as a cultural artifact, was utilized by different social and political groups for transgressional, propagandistic, and identity purposes. In this study we will analyze from a historiographic point of view—enriched by musicological and art anthropological perspectives—the legitimizing function that music had in diverse factions of the contemporaneous Catholic Church. Also, the use of The “sonecitos del pais,” as a building block of a “Mexican” identity in contraposition to that of the Spaniards or “gachupines;” and finally, the transgressional function and politicization suffered by some songs that were prohibited by the inquisition during the political crisis of 1808.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
abre- Ruiz_Web.pdf1.554MbPDF
FilesSizeFormat
View
abre- Ruiz_Web.pdf1.554MbPDF
Collections
  • IELAT - Documentos de trabajo [174]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV