Informing the Pedagogical Design of a Digital Story Journaling Proposal through Self Determination Theory Principles
Authors
Kent, Anika NDirector
Hernández González, TeresaDate
2023Affiliation
Universidad de AlcaláBibliographic citation
Kent, Anika N. Informing the Pedagogical Design of a Digital Story Journaling Proposal through Self Determination Theory Principles.Trabajo Fin de Master. Universidad de Alcalá, 2023
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This manuscript presents a pedagogical proposal for English as a Foreign Language (EFL)
classrooms, as informed by the principles of Self-Determination Theory (SDT). The proposal centers
around a digital storytelling-based learning project called the 'digital story journal' (DSJ), designed to
enhance motivation for learning according to SDT by satisfying students' basic psychological needs. A
comprehensive literature review establishes the relevance of storytelling, digital storytelling, and
journaling in EFL contexts, as well as the application of SDT in language learning. Tackling a research gap
in SDT-informed digital storytelling in EFL classrooms, this manuscript fills the void by presenting a
theoretical framework and an SDT-based DSJ pedagogical proposal. The manuscript demonstrates the
connection between digital storytelling and SDT principles, emphasizing the importance of supporting
autonomy, competence, and relatedness to foster learner motivation. This work confirms that SDT
principles can effectively guide the design of a pedagogical proposal for teaching digital story journaling
in EFL classrooms in order to promote higher levels of learner engagement and motivation.
Este manuscrito presenta la propuesta pedagógica para aulas de inglés como lengua extranjera
(ILE), fundamentada en los principios de la Teoría de la Autodeterminación. La propuesta se centra en
un proyecto de aprendizaje llamado 'diario de narraciones digitales'. Diseñado para fomentar altos
niveles de motivación según la Teoría de la Autodeterminación, el proyecto 'diario de narraciones
digitales' atiende a las necesidades psicológicas básicas del alumnado. Una revisión bibliográfica
exhaustiva establece la relevancia de la narración, la narración digital y el diario en contextos de ILE, así
como la aplicación de la Teoría de la Autodeterminación en el aprendizaje de idiomas. Abordando una
brecha de investigación en la narración digital basada en la Teoría de la Autodeterminación en las aulas
de ILE, este demuestra la conexión entre la narración digital y los principios de la Teoría de la
Autodeterminación, enfatizando la importancia de apoyar la autonomía, la competencia y la relación
para fomentar la motivación del alumnado. Este trabajo confirma que los principios de la Teoría de la
Autodeterminación pueden guiar eficazmente el diseño de una propuesta pedagógica para enseñar el
diario de historias digitales en aulas de ILE con el fin de promover niveles más altos de motivación en el
alumnado.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_Kent_Anika_2023.pdf | 951.6Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_Kent_Anika_2023.pdf | 951.6Kb |
|