Show simple item record

dc.contributor.authorRivero Vadillo, Alejandro 
dc.date.accessioned2022-05-10T18:39:59Z
dc.date.available2022-05-10T18:39:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.bibliographicCitationEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 13, n. 1 (2022), pp. 106-124
dc.identifier.issn2171-9594
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/51753
dc.description.abstractEnvironmentalist Black Metal has been a liminal subject of academic ecocriticism during the last decade, but it has rarely been addressed from the perspective of ecoGothic studies. Environmental discourses in Black Metal have taken diverse ideological forms based on the time and place in which they were generated. In the United States, many bands have focused on exploring what Hunter Hunt-Hendrix calls “aesthethics,” an affirmative and nihilist sense of transcendentalism carried out through a certain sense of aesthetics, ascetics (spirituality), and ethics. US bands like Botanist have usually been analyzed through the lens of Deep Ecology, that is, as projects depicting a sacralized Nature and a sense of nihilist self-hating humanism. This view, thus, implies an essentialist understandings of Nature/humanity dynamics on their behalf. Botanist’s lyrics are characterized by the creation of a demonological/angelical Nature in sempiternal conflict with humanity and its environment-destroying activities. Observing this narrative through an ecoGothic perspective, however, uncovers a different understanding of the romanticized portrayals of Nature depicted by the band, ultimately highlighting humanity and “humanness” as a vital part of its aesthethical construction. This article, therefore, explores the ways in which ecoGothic aesthetics, Val Plumwood’s notion of material spirituality and, Donna Haraway’s sense of “chthulucenic” ethics connect with each other in Botanist’s grim lyricism. The article highlights the importance of Botanist’s representation of plant architectures, “Mother Nature’s” spirituality, and the environmental ethics involved in the performance of “The Botanist,” the protagonist of the band’s narrative. This brings to light how the band’s depiction of Nature not only drives audiences to reflect on contemporary environmental anxieties, but also to look for onto-ethical alternatives to addressing human/non-human relationships.en
dc.description.abstractEl "black metal" ecologista ha sido objeto de análisis liminal en la ecocrítica académica de la última década, aunque rara vez ha sido analizado desde la perspectiva de los estudios ecogóticos. El "black metal" de corte ambientalista ha tomado diversas formas ideológicas dependiendo de la época y lugar donde fue generado. En Estados Unidos, muchas bandas han explorado lo que Hunter Hunt-Hendrix llama “aesthethics”, un transcendentalismo afirmativo y nihilista expuesto a través de su estética, ascética y ética. Formaciones americanas como Botanist han sido normalmente analizadas como proyectos con temas con base en la ecología profunda, es decir, como bandas que muestran una Naturaleza sacralizada y un sentido humanístico nihilista que, por tanto, crean un acercamiento esencializado a las dinámicas Naturaleza/humanidad. Las letras de Botanist se caracterizan por la creación de una Naturaleza demoníaca/angelical, la cual está en permanente conflicto con la humanidad y sus actividades ecosistémicas. Observar esta narrativa a través del prisma de los estudios ecogóticos, no obstante, saca a la luz diferentes perspectivas sobre cómo la visión romantizada de la Naturaleza que imagina la banda acaba incluyendo a la humanidad y a “lo humano” como una parte vital en su configuración. Este artículo explora las formas en las que la estética ecogótica, la ética “chthulucénica” de Donna Haraway, y el sentido de espiritualidad material de Val Plumwood se encuentran conectadas en la lírica oscura de Botanist. El artículo subraya la importancia de la representación que Botanist hace de sus arquitecturas vegetales, la espiritualidad de “el mundo natural,” y las éticas ecologistas en torno a la figura de “El Botanista,” el protagonista de la narrativa de la banda, con el objetivo de desvelar cómo esta representación de lo natural no solo suscita una reflexión en la audiencia en torno a las ansiedades ambientales actuales, sino que también incita a buscar alternativas onto-éticas para entablar relaciones entre humanos y no humanos.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalen
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en
dc.subjectBotanisten
dc.subjectEcoGothicen
dc.subjectAesthethicsen
dc.subjectBlack metalen
dc.subjectMaterial spiritualityen
dc.subjectEcogóticoes
dc.subjectEscéticaes
dc.subjectEspiritualidad materiales
dc.titleGreening Black Metal: the ecoGothic aesthethics of Botanist’s Lyricsen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaMedio ambientees
dc.subject.ecienciaEnvironmental scienceen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.37536/ecozona.2022.13.1.4515
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment = Revista Europea de Cultura, Literatura y Medioambiente
dc.identifier.publicationvolume13
dc.identifier.publicationlastpage124
dc.identifier.publicationissue1
dc.identifier.publicationfirstpage106


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.