“Smoke the Weed” for the planet: Snoop Lion's green reincarnation of hip hop
Authors
Steinhilber, DominikIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/51730DOI: https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2022.13.1.4503
ISSN: 2171-9594
Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2022Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 13, n. 1 (2022), pp. 37-54
Keywords
Performativity
Gangsta rap
Reggae
Sincerity
Authenticity
Performatividad
Rap gangsta
Reggae
Sinceridad
Autenticidad
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
While early hip hop could still offer social commentary, global issues began to disappear from the genre by the late 90s and early 2000s. Due to gangsta rap’s emphasis on authenticity and on the individual’s ‘realness,’ issues of social and environmental justice seem to have become increasingly inaccessible to rap music: any attempts to address wider, ‘real’ issues, if they were to happen, took the risk of appearing not ‘real’ but inauthentic, cynical capitalizations on social issues at best. This paper seeks to outline how Snoop Lion’s “Reincarnated” (2013) and in particular its eighth track “Smoke the Weed” employs the imagery of Reggae and Rastafarianism to reconstitute, transform, or “reincarnate” hip hop and thereby once again open it up to social and environmental commentary. While at first sight it is merely another glorification of recreational marihuana use in line with Snoop Dogg’s earlier, pre-Lion oeuvre, “Smoke the Weed” offers a highly complex critique of the environment and humans’ place and agency within it. “Smoke the Weed” can be seen to discuss, primarily through the metaphors of seeds, plant-growth, and marihuana use, the interconnection between (the necessity for) social action and (the necessity for) environmental action. Snoop harnesses the performativity of gangsta rap to offer a sincere, if never really ‘authentic,’ vision of green street consciousness. Through his clear lack of ‘realness’ as a Reggae artist, Snoop Lion can mobilize ‘naturalness’ for hip hop. Mientras que en sus comienzos el hip hop aún podía ofrecer cierto comentario social, los temas
globales empezaron a desaparecer del género a finales de los 90 y comienzos de los 2000. Debido al énfasis del gangsta rap en la autenticidad y en lo real del individuo, los temas de justicia social y medioambiental parecen haberse vuelto cada vez más inaccesibles para la música rap: cualquier intento de abordar remas ‘reales’ más amplios, de darse, corrían el riesgo de parecer no ‘reales’ sino aprovechamientos cínicos y falsos de temas sociales, en el mejor de los casos. Este ensayo busca esbozar cómo "Reincarnated" (2013) de Snoop Lion, y en particular la pista ocho “Smoke the Weed”, hacen uso de la imaginería del reggae y del rastafarismo para reconstituir, transformar o “reencarnar” el hip hop y así una vez más abrirlo al comentario social y medioambiental. Mientras que a primera vista es simplemente otra glorificación del uso de la marihuana recreativa en línea con la obra previa de Snoop Dogg, anterior a Lion, “Smoke the Weed” ofrece una crítica muy compleja del lugar del medioambiente y de los humanos y de la agencialidad dentro de éste. “Smoke the Weed” parece hablar, principalmente a través de metáforas de semillas, del cultivo de plantas, y del uso de la marihuana, de la interconexión entre (la necesidad de) acción social y (la necesidad de) acción medioambiental. Snoop aprovecha la performatividad del rap gangsta para ofrecer una visión sincera, si bien nunca realmente ‘auténtica’, de conciencia de calle ecologista. A través de su clara falta de ‘autenticidad’ como un artista reggae, Snoop Lion puede activar la ‘naturalidad’ para el hip hop.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
smoke_steinhilber_ecozon@_2022.pdf | 270.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
smoke_steinhilber_ecozon@_2022.pdf | 270.2Kb |
|