On the move: music and english together lead to effective CLIL
Authors
Cruz Cabanillas, Isabel de laDate
2022-01-28Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2022, n. 30, p. 103-125. ISSN 1989-0796
Keywords
CLIL
English
Music
Primary Education
AICLE
Inglés
Música
Educación Primaria
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The present article reports on a study carried out with Primary Education students over a period of two consecutive
years at a Bilingual state school in the Madrid Autonomous Community with a brief extension study in the third
year. Our hypothesis was that the introduction of music in a CLIL context, where English was used, would enhance
students’ motivation and performance. The project design and its implementation included the composition of
musical material with lyrics related to Natural and Social Sciences in English, the use of different research
techniques and the measure of the results with several assessment instruments. The findings clearly validate the
hypothesis, since learners not only improved their marks in the subjects taught in English, but their perceptions
towards the teaching areas also got better as a consequence of the introduction of real songs especially composed
to help learning the contents that were introduced on a regular basis during the intervention period. El artículo presenta los resultados de un estudio llevado a cabo con estudiantes de Educación Primaria durante dos
años consecutivos en un centro público bilingüe de la Comunidad Autónoma de Madrid con una breve extensión
del estudio en el tercer año. La hipótesis de partida era que la introducción de la música en un contexto de AICLE,
donde se usa la lengua inglesa, potenciaría la motivación y el progreso de los estudiantes. El diseño del proyecto
y la implementación supuso la composición de canciones con letras en inglés relacionadas con Ciencias Naturales
y Sociales, el uso de diferentes técnicas de investigación y la comprobación de los resultados mediante diversos
instrumentos de evaluación. Los resultados claramente validan la hipótesis, dado que los estudiantes no solo
mejoraron sus calificaciones en las asignaturas que se enseñaban en inglés, sino que su percepción hacia dichas
materias también mejoró, gracias a la introducción de canciones de forma sistemática a lo largo de la intervención,
compuestas como ayuda al aprendizaje de los contenidos.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
move_cruz_encuentro_2022_N30.pdf | 761.7Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
move_cruz_encuentro_2022_N30.pdf | 761.7Kb |
|