El jardín japonés en «Six japanese gardens» de Kaija Saariaho
Authors
Romero Ortiz, María DoloresIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/49654DOI: 10.37536/quodlibet.2021.75.1458
ISSN: 2660-4582
Publisher
Editorial Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2021, n.75, pp. 272-340, ISSN 1134-8615
Keywords
Jardín japonés
Kaija Saariaho
Simbología
Zen
Japanese garden
Symbolism
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
La obra «Six Japanese Gardens» (1994) de la compositora finlandesa Kaija Saariaho
(1952) es el objeto de estudio de esta investigación como obra significativa no solo en
la producción de su autora sino también como visión finisecular de la aplicación de
principios estéticos japoneses en obras musicales occidentales.
Una orientación eminentemente analítica permite establecer que los principales
fundamentos del jardín japonés (el vacío, la dualidad, la asimetría, la sencillez y la
abstracción) se aplican en la composición tanto en la construcción y tratamiento del
material como en lo referente a la elección y agrupación instrumental. Además, la
simbología actúa de eje vertebrador en las decisiones compositivas ya que afecta tanto
al parámetro tímbrico como a la construcción matérica, fundamentada en la aplicación
del número tres. The piece "Six Japanese Gardens" (1994) by the Finnish composer Kaija Saariaho (1952) is the
subject of study of this research for being a significant work not only in the general production of
the composer but also as a turn-of-the-century perspective of the Japanese aesthetics principles in
occidental music works.
The material, estructural, timbrical, aesthetic and symbolic analyses will be applied to the
original score. This guidance will establish that main foundations of the Japanese garden will be used
in the composition in his structural and material treatment and also in the instrumental choice and
grouping. Furthermore, the symbolism works as a supporting axis of the composition choices since it
will affect timbrical parameters and material structure, based on the appliance of number three.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
jardin_romero_QB_2021.pdf | 9.362Mb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
jardin_romero_QB_2021.pdf | 9.362Mb |
|