Linguistic and cultural changes throughout the history of the Eurovision Song Contest
Authors
Lucas Rojo, SergioDirector
Ursachi , IrinaDate
2020-07Bibliographic citation
Lucas Rojo, Sergio. Linguistic and cultural changes throughout the history of the Eurovision Song Contest. Trabajo Fin de Grado. Grado en Lenguas Modernas y Traducción. Universidad de Alcalá, Facultad de Filosofía y Letras, julio 2020
Keywords
Eurovision Song Contest
languages
culture
identity
Europe
music
Festival de la Canción de Eurovisión
lenguas
cultura
identidad
Europa
música
Description / Notes
69 p.: il. col.
Bibliografía: p. 55-67
Document type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper aims to clarify some of the linguistic problems that have arisen in recent years
at the Eurovision Song Contest, one of the most important music events in the world.
Through an exhaustive bibliographic review and the individual analysis of a large number
of entries, it is concluded that linguistic diversity, an identifying feature of the show in
the past, has been reduced by establishing a rule that does not oblige artists to sing in the
language of the country they represent. English has taken over the reins of this annual
competition, although there is still room for the traditional and the ethnic. The research
that has been carried out is intended to serve as a reference for all Eurovision followers
who wish to expand their knowledge. It also attempts to clarify concepts such as
“linguistic diversity”, “identity” and “culture”, which can be extrapolated to other fields
of knowledge. It must be noted that not only have linguistic issues been dealt with, but
there are references to all the factors involved in the contest. However, it is those
phenomena related to languages that form the backbone of the work. Este trabajo responde a la necesidad de aclarar algunos problemas lingüísticos que han
surgido en los últimos años en el Festival de Eurovisión, uno de los eventos musicales
más importantes del mundo. Mediante una exhaustiva revisión bibliográfica y el análisis
individual de un gran número de candidaturas, se extrae la conclusión de que la diversidad
lingüística, un rasgo identificativo del certamen antaño, se ha reducido con el
establecimiento de una norma que no obliga a los artistas a cantar en el idioma del país al
que representan. El inglés ha tomado las riendas de esta competición anual, aunque sigue
habiendo espacio para lo tradicional y lo étnico. La investigación que se ha llevado a cabo
tiene el objetivo de servir como referencia a todos los seguidores de este certamen que
desean expandir su conocimiento. Igualmente, pretende aclarar algunos conceptos como
“diversidad lingüística”, “identidad” y “cultura”, que se pueden extrapolar a otros campos
del conocimiento. Conviene destacar que no solo se han tratado temas lingüísticos, sino
que hay referencias a todos los factores que intervienen en el festival, pero son aquellos
fenómenos relacionados con los idiomas los que marcan el hilo conductor del trabajo.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFG_ Lucas_Rojo_2020.pdf | 2.811Mb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFG_ Lucas_Rojo_2020.pdf | 2.811Mb |
|