Dimitri Shostakovich, «24 Preludios y Fugas» op. 87: Modalidad y Tonalidad, dos razones históricas (I)
Authors
González Sarmiento, LucianoPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2015Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2015, n.59, pp. 8-31, ISSN 1134-8615
Keywords
Razón histórica
Tonalidad
Modalidad
Rítmica
Métrica
Historic reason
Tonality
Modality
Rythmic
Meter
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
La tonalidad abolida o la tonalidad diluida, tal fue el dilema que condicionó la creación musical del siglo XX. Dimitri Shostakovich nos legó un documento de alto valor musical e histórico: los «24 Preludios y Fugas», opus 87, escritos para piano en homenaje a Johann Sebastian Bach entre 1950 y 1951, optando por la senda de la evolución y no por la encrucijada de la ruptura. Sin renunciar a sus credos estéticos, Shostakovich propone un discurso de singular actualidad en el que la tonalidad y la modalidad no se producen como antinomias, sino como aglutinantes de un discurso renovado desde los paradigmas de la razón histórica hasta las nuevas hipótesis de un lenguaje musical de libre expresión. Este trabajo se centra en la reflexión acerca de la coherencia estética y discursiva de los «24 Preludios y Fugas» op. 87, un documento expresivo y no doctrinario, y establece como referencias la edición de «Internationale Musikverlage Hans Sikorski GmbH & Co» y la grabación discográfica de la integral de estos «Preludios y Fugas» realizada por la pianista española Marisa Blanes. Obliterated tonality or diluted tonality; such was the dilemma that marked music-making in the 20th century. Dimitri Shostakovich, opting for the path of evolution as opposed to the crossroads of rupture, bestowed us a highly valuable document -musically and historically- called the "24 Preludes and Fugues", opus 87, which was written for piano, from 1950 to 1951, as a tribute to Johann Sebastian Bach. Without compromising his aesthetic credo, Shostakovich proposed a singularity up-to-date approach in which tonality and modality are produced not as antinomies but rather as the bonding agents of a renewed discourse ranging from the paradigms of historical reason to the new hypotheses regarding a musical language of free expression. This essay focuses on a consideration of the aesthetic and discursive coherence of those "24 Preludes and Fugues", op. 87 -an expressive, as opposed to a doctrinaire, musical document- and it takes its references from the edition printed by "Internationale Musikverlage Hans Sikorski GmbH & Co", and the complete recording of these "Preludes and Fugues" by the Spanish pianist Marisa Blanes.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
dimitri_gonzalez_QB_2015.pdf | 690.8Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
dimitri_gonzalez_QB_2015.pdf | 690.8Kb |
|