El Capitán as a site for male healing from trauma in Jeff Long’s "The wall" and Tommy Caldwell’s "The push"
Editor
Universidad de Alcalá
Fecha de publicación
2019Cita bibliográfica
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 10, n. 2 (2019), pp. 162-178
Palabras clave
El Capitan
Nature
Trauma
Masculinity
Jeff Long
Tommy Caldwell
El Capitán
Naturaleza
Masculinidad
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/article
Derechos
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Resumen
Nature and mountains are often represented as places of healing in literature and the media, especially for white, healthy, and middleclass men. However, discussions on nature and gender in relation to trauma are rare, and a specific discussion on the representation of male mountain climbers’ traumas is missing. In this article, we are interested in how nature, particularly the famous mountain El Capitan, is represented in Jeff Long’s novel “The Wall” (2006) and Tommy Caldwell’s memoir “The Push” (2017) as a specific spatial location of healing for male rock climbers, who at the same time are both victims of traumatic events and partially responsible for the development of those events. More specifically, this article places ecofeminist and ecological masculinities scholarship in dialog with trauma studies and analyzes these texts with the aim of showing how representations of trauma relate to those of nature and masculinity. In this analysis, questions of how certain aspects of ecological and hegemonic masculinities relate to representing trauma, nature, and masculinity are central, as are issues of perpetrator trauma and the non-generic character of traumatic experience. Ultimately, we show how representations of nature, trauma, and masculinities in the primary texts converge and reflect a plurality of gendered responses to trauma and healing in nature. La naturaleza y las montañas se presentan a menudo como lugares de curación en la literatura y en los medios de comunicación, especialmente para los hombres blancos, sanos y de clase media. Sin embargo, las discusiones sobre la naturaleza y el género en relación con el trauma son escasas, y falta una discusión específica sobre la representación de los traumas masculinos de los montañistas. En este artículo, estamos interesados en cómo la naturaleza, particularmente la famosa montaña El Capitán, está representada en la novela “The Wall” (2006) de Jeff Long y en la memoria “The Push” (2017) de Tommy Caldwell como una ubicación espacial específica de curación para escaladores masculinos, quienes son simultáneamente víctimas de eventos traumáticos y parcialmente responsables del desarrollo de esos eventos. Más específicamente, este artículo coloca en un diálogo el ecofeminismo y las masculinidades ecológicas con estudios de trauma, y analiza estos textos mostrando cómo las representaciones del trauma se relacionan con las de la naturaleza y la masculinidad. En este análisis, las preguntas sobre cómo ciertos aspectos de las masculinidades ecológicas y hegemónicas se relacionan con la representación del trauma, la naturaleza y la masculinidad son fundamentales, como lo son las cuestiones del trauma del perpetrador y el carácter no genérico de la experiencia traumática. En última instancia, mostramos cómo las representaciones de la naturaleza, el trauma y las masculinidades en los textos primarios convergen y reflejan una pluralidad de respuestas de género al trauma y la curación en la naturaleza.
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato |
|
---|---|---|---|
capitan_salovaara_ecozon@_2019.pdf | 345.0Kb |
|
Ficheros | Tamaño | Formato |
|
---|---|---|---|
capitan_salovaara_ecozon@_2019.pdf | 345.0Kb |
|