El modelo Media Lab: contextos, conceptos y clasificación. Propuesta para una didáctica artística en el entorno revisado del laboratorio de medios
The Media Lab Model: Contexts, Concepts and Classification. Possibilities of art teaching in the revised Media Lab environment
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2014Bibliographic citation
Pulso, 2014, n. 37, 149-165. ISSN 1577-0338
Keywords
Educación artística
laboratorios arte-ciencia
colaboración
interdisciplinariedad
procomún
Art teaching
art-science laboratories
cooperation
interdisciplinary studies
commons
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Ante la necesidad de didácticas artísticas adecuadas
para la enseñanza del arte actual, este artículo explora determinar las interacciones, significación e implicaciones de los laboratorios de medios, o Media Lab, con el ámbito de la producción
visual y la educación artística. Después de casi tres décadas del fenómeno de estos espacios,
urge una revisión y una evaluación de sus cánones. El debate aborda su génesis producto de un contexto, una visión y un momento específico.
Se establece una tipología, además de proponer una investigación en profundidad, más allá de la fascinación por las revoluciones tecnológicas,
las promesas de cooperación cultural, las redes del ciberespacio y la interdisciplinariedad
cognitiva. Se busca una alternativa, basada en una reorientación didáctica del modelo Media Lab, retomando los principios generales de la didáctica artística, textos y experiencias de espacios
afines que permitan una acción de resguardo ante la manipulación de la experiencia artística. Given the need for appropriate methods of teaching
art in today’s education system, this article explores the interaction, meaning and implication of Media Lab models and the sphere of visual production
and art education. Almost three decades after the advent of Media Lab spaces, a revision and evaluation of its canons is urgently needed. The debate takes into account the creation of the Media Lab as a product of a specific historical context and circumstances, a vision. A typology has been devised, and also we propose a deep research,
which goes beyond the fascination for the technological revolution, the promise of cultural cooperation,
Internet networks and interdisciplinary cognitive studies. We looked for an alternative model, based on pedagogical reorientation of the Media Lab model, taking the main lines from didactics
in art education, texts and experiences in similar environments that protect the participants’ artistic experiences from manipulation.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Modelo Ortega.pdf | 139.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Modelo Ortega.pdf | 139.2Kb |
|