2024-03-28T08:57:23Zhttps://ebuah.uah.es/oai/requestoai:ebuah.uah.es:10017/110672023-12-14T16:12:48Zcom_10017_7903com_10017_391col_10017_10983
Poemas
Corpi, Lucha
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2012
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 115-122. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11067
spa
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Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones
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400 years of literature and history in the United States : Gaspar de Villagrá's "Historia de la nueva Mexico" (1610)
Martín-Rodríguez, Manuel M.
2012-07-02T14:00:26Z
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2012
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 13-19. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11061
eng
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Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones
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Ariadna en Nuevo México : mujer y mito en la "Historia de la Nueva Mexico de Gaspar de Villagrá"
Martín Rodríguez, Antonio María
Gaspar de Villagrá
Humanism
Classical tradition
Representation of women
Myth
New Mexican natives
Humanismo
Tradición clásica
Representación de la mujer
Mito
Indígenas nuevomexicanos
In the Age of Humanism, the characters of classical myth were believed to be nothing more than imaginary figures whose existence was exclusively linked to a literary realm. Heroines such as Medea, Ariadne or the Amazons still continued to exert an irresistible appeal, yet they could hardly be taken as models of real-life women. However, the era of new discoveries laid before the conquerors’ eyes real women doing feats till then only imaginable in the world of myth. Epic poems, however, describe these female figures distorted through the lenses of classical mythology. Within such a conceptual framework, I shall attempt to study female representation in La Historia de la Nueva México and, more concretely, refer to the use of two seemingly contradictory procedures: realism and stylization. The former is employed, above all, in the representation of the anonymous indigenous woman. The latter works in two different ways: assigning a wide range of positive attributes to the female characters and presenting distorted representations of them, woven through the yarn of the classical tradition.
El hombre del humanismo consideraba ya a los personajes del mito figuras imaginarias con una existencia únicamente ligada a lo literario. Heroínas como Medea,
Ariadna o las Amazonas seguían teniendo un atractivo irresistible, pero difícilmente podía considerárselas modelos de mujeres realmente existentes. Sin embargo, la época de los descubrimientos puso ante sus ojos mujeres auténticas que realizaban azañas hasta ahora sólo pensables en el mundo del mito. Su plasmación en la épica, con todo,
se verá teñida por el filtro literario del mito clásico. Dentro de este marco conceptual,estudiamos la representación de la mujer en La Historia de la Nueva México y el recurso a dos procedimientos descriptivos aparentemente contradictorios: el realismo, sobre todo en la presentación de la mujer indígena anónima, y la estilización, que opera en dos
sentidos: la atribución de todo tipo de cualidades y la representación deformada a través
del filtro de la tradición clásica.
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2012
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 23-41. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11062
spa
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
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From Santa Bárbara to San Juan de los Caballeros : Villagrá's "Historia" and the "Itinerario" of Juan de Oñate's expedition of 1598
Sánchez, Joseph P.
Gaspar de Villagrá
Space
Geographical references
Colonial documents
Reliability
Poetic license
Espacio
Referencias geográficas
Documentos coloniales
Veracidad
Licencia poética
The Itinerary of Juan de Oñate's expedition (1598) and the Historia de la Nueva México (1610) by Gaspar Pérez de Villagrá are distinct in their styles and purposes. The itinerary is an official document which formed part of the report of the expedition. It was also subject to possible investigation by colonial officials. The Historia by Villagrá is the result of a literary expression about the route of the xpedition in form of an epic poem written from the point of view of the author. Up to what point can Villagrá’s. Historia be trusted? When the poetic licenses and words of the author are put aside and
the events described by Villagrá can be compared with the facts of the itinerary and other documents related to the expedition, then it can be shown that Villagrá's work has validity — especially where the parts of the Historia can be verified by the statements identified in the Itinerary. This essay will explore the similarities between selected passages of the Itinerary, as an official document and the Historia, as a literary work.
El itinerario de la expedición de Juan de Oñate (1598) y la Historia de la Nueva México (1610) por Gaspar Pérez de Villagrá son distintos en sus estilos y propósitos. El itinerario es un documento oficial que formó parte del informe de la expedición y fue
sujeto a posible investigación por oficiales coloniales. La historia de Villagrá es el resultado de una expresión literaria en forma de un poema épico de la ruta de la expedición, escrita desde el punto de vista del autor. ¿Hasta qué punto podemos confiar en la historia de Villagrá?. Cuando las palabras y licencias poéticas del autor se dejan a un lado y los eventos descritos por Villagrá se pueden comparar con los datos del
Itinerario y otros documentos relacionados con la expedición, entonces se puede mostrar
que la obra de Villagrá tiene su propia validez — particularmente cuando las partes de la historia pueden ser comprobadas por las declaraciones identificadas en el Itinerario.
Este ensayo explorará la similitud entre los pasajes seleccionados del Itinerario, como documento oficial, y la Historia, como obra literaria.
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2012
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 43-73. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11063
eng
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Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones
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The sense of place in Gaspar Pérez de Villagrá's "Historia de la Nueva México"
Lomelí, Francisco A.
Gaspar de Villagrá
Space
Geographical references
Myth
Military chronicle
Morality play
Espacio
Referencias geográficas
Mito
Crónica militar
In this essay I propose to explore when, how and where allusions are made to space in Gaspar Pérez de Villagrá's Historia de la Nueva México. In order to appropriately discuss such a concept, I first contextualize the text in critical and literary historical terms. Next, I examine the various references to physical landmarks along the route from
central Mexico toward New Mexico, paying close attention to how and why such references are made. Then I discover that there is a pendulum effect between geographical space and mythic allusion. The end of the poem concentrates on action that takes place within the walls of the Acoma Indians and the events — including thought processes — involving the Spaniards. The oscillatory structure helps describe
how the text struggles with conflicting interests between a military chronicle and a morality play.
En este ensayo me propongo explorar cuándo, cómo y dónde se hace alusión al espacio en la Historia de la Nueva México de Gaspar Pérez de Villagrá. Para poder aproximarme de manera adecuada a este concepto, primero conceptualizo el texto en términos de crítica e historia literaria. Tras ello, examino las diversas referencias a lugares concretos en la ruta desde el centro de México a Nuevo México, prestando especial
atención a cómo y por qué se hacen dichas referencias. Con ello descubro que hay un efecto de péndulo entre las menciones a un espacio geográfico y las alusiones míticas. El final del poema se concentra en la acción que toma lugar entre los muros de los indígenas de Ácoma y en los acontecimientos (incluidos los pensamientos) que conciernen a los
españoles. Esta estructura oscilante ayuda a describir el modo en que el texto se debate
entre los intereses encontrados de una crónica militar y de un drama religioso.
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2012
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 75-86. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11064
eng
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Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones
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History, poetry, and politics in Gaspar de Villagrá's : Historia de la nueva México
Martín-Rodríguez, Manuel M.
Gaspar de Villagrá
Literary history
Margins
Chicano/a literature
Colonial violence
Ambiguity
Open-endedness
Historia literaria
Margen
Literatura chicana
Violencia colonial
Ambigüedad
Apertura textual
Gaspar de Villagrá’s Historia de la nveva Mexico (1610) has lingered on the margins of U.S. literary history for centuries. Embraced as a source of historical information, the poem was seldom seen as a work of literary merit. In the past four decades, however, critics of Chicano/a literature have paved the way for a reinterpretation of the poem that places Villagrá’s Historia at the onset of Chicano/a letters. But reclaiming the poem means addressing its politics as well. In this article, I analyze the
ways in which history, poetry, and politics are intertwined in Villagrá’s Historia in ways that maximize ambiguity, open-endedness, and contradiction.
La Historia de la Nueva Mexico (1610) de Gaspar de Villagrá ha permanecido en los márgenes de la historia literaria estadounidense hasta fechas recientes. Si bien se
ha valorado con frecuencia su importancia como testimonio histórico, pocos estudiosos han defendido sus méritos literarios. Durante las últimas cuatro décadas, sin embargo, el creciente interés por el poema entre los expertos en la literatura chicana ha conseguido situar la historia de Villagrá en un lugar fundacional para las letras norteamericanas. La asignatura pendiente, en lo que a esta recuperación concierne, ha sido la de valorar el legado político del poema. En este artículo, analizo la forma en que la historia de Villagrá articula las tensiones entre historia, poesía y política potenciando la ambigüedad, la
apertura y la contradicción.
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2012
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 87-100. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11065
eng
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Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones
oai:ebuah.uah.es:10017/110662023-12-14T16:12:49Zcom_10017_7903com_10017_391col_10017_10983
De cómo la mandala de "The brick people" se inspiraba en una escena del poema de Villagrá
Morales, Alejandro
Gaspar de Villagrá
Inspiration
Unconscious knowledge
Mandala
Intertextuality
Inspiración
Conocimiento subconsciente
Mandala
Intertextualidad
This article explores the enigma or the question of inspiration. In Historia de la Nueva México, 1610, Gaspar de Villagrá includes an episode that features an encounter with Mómpil an indigenous man who sweeps the ground with his hand or his foot to make a space in which he creates a direction la mandala. Approximately 372 years later Alejandro Morales reads Villagrá's poem and is struck by Mómpil and the gesture of clearing the ground. This scene and Mómpil's gesture is reminiscent of a childhood
event where Delfino Morales, Morales' father, makes the same gesture to clear the ground to make a similar mandala. These three gestures and events separated by time and space are linked together to inspire Morales to create his character Rosendo who
makes the same gesture for the directional mandala that appears in The Brick People (1988). Morales looks at three theories that suggest a reservoir of collective unconscious knowledge that breaks through to daily life to inspire individuals to accomplish
magnificent artistic feats that connect the human experience beyond time and space.
Mómpil’s primordial gesture of “Y barriendo del suelo cierta parte” (And sweeping on the ground a certain space) to create a space for a mandala is part of that reservoir of collective unconscious knowledge that perpetually links Mómpil, Rosendo, Villagrá,
Morales and Delfino.
El artículo explora el enigma o la cuestión de la inspiración. En Historia de la Nueva México, 1610, Gaspar de Villagrá incluye un episodio de un encuentro con Mómpil, hombre nativo que barre la tierra con la mano o con el pie para hacer un espacio en donde
dibuja una mandala direccional. Aproximadamente 372 años después, Alejandro Morales lee el poema de Villagrá y queda impresionado con Mómpil y el gesto de barrer la tierra.
La escena y el gesto de Mómpil evocan en Morales un evento de la niñez cuando Delfino Morales, el padre de Morales, hace el mismo gesto de limpiar el suelo para hacer una mandala semejante. Estos tres gestos y sucesos separados por el tiempo y el espacio son
conectados para inspirar a Morales a crear el personaje de Rosendo, quien hace el mismo gesto para realizar la mandala que aparece en The Brick People (1988). Morales considera tres teorías que sugieren una fuente de conocimiento inconsciente colectivo que transciende la vida cotidiana para inspirar a individuos, a logros artísticos magníficos que vinculan la experiencia humana a través del tiempo y el espacio. El gesto arquetípico primordial de Mómpil de “Y barriendo del suelo cierta parte” para preparar un espacio
para la mandala es parte de la mina de conocimiento inconsciente colectivo que vincula perpetuamente a Mómpil, a Rosendo, a Villagrá, a Morales y a Delfino.
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2012
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 101-111. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11066
spa
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Universidad de Alcalá, Servicio de Publicaciones
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En la soledad del recuerdo muerto
Soto, Flora
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2012
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2012, n. 6, p. 123-138. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11068
spa
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones