2024-03-28T10:34:11Zhttps://ebuah.uah.es/oai/requestoai:ebuah.uah.es:10017/110862023-12-14T16:12:47Zcom_10017_7903com_10017_391col_10017_10982
Metamorphosing identities : Dominicans in New Jersey
Decena, Carlos Ulises
Dominican identity
College students
New Jersey
Diaspora
Transnational
Identity
Dominicanidad
Language
Identidad dominicana
Estudiantes universitarios
Nueva Jersey
Transnacional
Identidad
Lenguaje
This essay engages Dominicans in New Jersey to explore and highlight areas that remain obscure and neglected in the study of the transnational experience of this population in general. In particular, the essay pays attention to the experience of young Dominican immigrants and Dominican Americans, whose live relation to Dominican
identity is markedly different from that of their immigrant parents and older generations of immigrants. After providing an initial overview of Dominicans in New Jersey through a discussion of statistical data and press coverage, the essay uses interview materials with young men and women of this population to highlight where they locate and feel
dominicanidad: in language use and its affective dimensions as well as in other expressive and cultural practices (eating, dancing) that take place within family and other kin networks. These locations for feeling and identification with Dominican identity
challenge us to appreciate better just how different being Dominican looks when seen by some of the young people with whom I spoke.
Este ensayo desarrolla la categoría de “Dominicanos en Nueva Jersey” para explorar y enfocar áreas que todavía quedan opacas y descuidadas en el estudio sobre la
experiencia transnacional de esta población. En particular, este ensayo presta atención a la experiencia de los jóvenes inmigrantes dominicanos y los domínico-americanos, cuya
relación vivida con la identidad dominicana es marcadamente diferente de la de sus padres inmigrantes y de la de generaciones anteriores de inmigrantes. Tras proveer un resumen de la condición de los dominicanos en Nueva Jersey a través de datos estadísticos y de cobertura en la prensa, este ensayo utiliza entrevistas con jóvenes de esta población para enfocar dónde ellos/as localizan y sienten la dominicanidad: en las
prácticas lingüísticas y sus dimensiones afectivas, al igual que en otras prácticas expresivas
y culturales (la comida, el baile) que tienen lugar en un ambiente familiar y de otros parentescos. Estos locales para el sentir y la identificación con la identidad dominicana
nos retan a apreciar mejor lo diferente que los jóvenes con los que los que hablé siente
el ser dominicano.
2012-07-03T15:25:36Z
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2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 77-101. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11086
eng
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Hispana
TEXT
Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/11086
oai:ebuah.uah.es:10017/110872023-12-14T16:12:47Zcom_10017_7903com_10017_391col_10017_10982
U.S. day of the dead : fusing Spanish, indigeous and U.S. cultures to communicate new messages
Marchi, Regina M.
Day of the Dead
Chicano movement
Chicano art
Arte chicano
Latinos in the United States
Culture and politics
Altar-making
Ofrendas
Invented traditions
Imagined communities
Cultural reappropriation
El día de los muertos
El movimiento chicano
Latinos en los EEUU
Cultura y política
Creación del altar
Ofrendas
Tradiciones inventadas
Comunidades imaginarias
Reapropiación cultural
The largest Hispanic celebration in the U.S., el Día de los Muertos, has both Spanish and Indigenous American roots. Largely unknown in the US prior to the 1970s, it was adopted by Mexican American artists as an emblematic symbol of the Chicano Movement. It is now part of the educational curricula of many U.S. schools and universities and is one of the most popular annual exhibits in art galleries and museums.
Receiving prominent media coverage because of its colorful rituals, the celebration in its new socio-political context honors the growing demographic of Latinos in the U.S. and encourages moral reflection on issues of political importance. Many Day of the
Dead activities honor popular Latino icons (i.e. artist Frida Kahlo, labor union organizer César Chávez, salsa star Celia Cruz) and a significant number draw attention to sociopolitical causes of death affecting the Latino community (i.e. gang violence, war, labor exploitation). Through public altars, art installations, street processions and vigils commemorating the dead, participants contest the privatization of sadness and frustration experienced by sectors of U.S. society disproportionately affected by an unnecessary loss of life. At the same time, the celebration is a unique medium for teaching about Latino identities and histories. Based on ethnographic observation of
more than 100 Day of the Dead events in the United States over a 10 year period, as well as interviews with 78 Chicano artists and other participants, this paper will discuss the emergence of the celebration in the US and the changes in meaning that have
occurred as the festivities have migrated to new geographical and socio-political contexts.
La fiesta hispánica más grande de los Estados Unidos, el Día de los Muertos, tiene raíces indígenas y españolas. Básicamente desconocida en los EEUU hasta la década de los años setenta, la fiesta fue adoptada por artistas México-Americanos como un símbolo emblemático del movimiento chicano. Ahora forma parte del currículum educacional de muchas escuelas y universidades norteamericanas y es una de las
exposiciones más populares en museos y galerías de arte. La celebración recibe amplia
cobertura de los medios de comunicación dado a sus rituales coloridos y exóticos. La
celebración en su nuevo contexto político y social hace honor a la creciente presencia latina en los EEUU y alienta la reflexión moral sobre cuestiones de importancia política.
Muchas actividades del Día de los Muertos están dedicadas a iconos populares latinos (como por ejemplo Frida Kahlo, el sindicalista César Chávez, la cantante de salsa Celia
Cruz) como también a recalcar causas de muerte y sufrimiento que afectan a la comunidad latina (violencia de las pandillas, la guerra, explotación laboral). A través de la construcción de altares públicos, instalaciones artísticas, marchas, y vigilias honrando a los difuntos, los participantes enfrentan la privatización de la tristeza y la frustración experimentada por los sectores de la sociedad americana afectada desproporcionalmente
por la muerte innecesaria. Al mismo tiempo, la celebración es un medio único para enseñar sobre la historia e identidad latina. Basado en la observación etnográfica de más de cien eventos de Día de los Muertos en los EEUU a través de una década, como
también entrevistas a 78 artistas chicanos y otros participantes, esta monografía discute la llegada de la celebración a los EEUU y los cambios de significado que han ocurrido al cambiar las festividades su geografía y contexto socio político.
2012-07-03T15:36:16Z
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2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 201, n. 5, p. 103-125. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11087
eng
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Hispana
TEXT
Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/11087
oai:ebuah.uah.es:10017/110902023-12-14T16:12:47Zcom_10017_7903com_10017_391col_10017_10982
Los hilos sueltos de la historia : "Caramelo, or, puro cuento"
Quintana Millamoto, María Esther
Sandra Cisneros
Chicano literature
Feminism
New historical novel
Historiographic metaphiction
Autobiographical fiction
Transnational identity
Hybrid identities
Miscenegation
Cultural hunting
Literatura chicana
Feminismo
Nueva novela histórica
Metaficciones historiográficas
Autobiografías ficticias
Mestizaje
Identidad transnacional
Hibridez cultural
This essay analyzes how "Caramelo, or, puro cuento" (2002) by Sandra Cisneros contests official and patriarchal renditions of the past involving Mexico and the U.S. by using narrative sub-genres such as historiographic metafiction, autobiographical fictions, cultural hunting and the New Historical Novel, Cisneros underlines the subjective, intertextual, and ideological nature of historiography and fiction to validate her own feminist and postcolonial version of Mexican and American history.
Este ensayo analiza la reconstrucción de la historia entre México y los Estados
Unidos en "Caramelo, o, puro cuento" (2002) de Sandra Cisneros. La autora utiliza diferentes subgéneros narrativos como la nueva novela histórica, la metaficción historiográfica, las ficciones autobiográficas y el cultural hunting, para mostrar el carácter subjetivo y la carga ideológica inherentes a la ficción y a la historiografía. Cisneros legitima así su visión feminista, marginal y poscolonial de la historia, contestando la exclusión de la
mexicoamericana de las historias oficiales de México y de los Estados Unidos.
2012-07-03T16:11:35Z
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2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 127-149. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11090
spa
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Universidad de Acalá. Servicio de Publicaciones
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Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/11090
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Concepción
Morales, Alejandro
2012-07-12T17:00:39Z
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2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 189-199. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11162
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
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Universidad de Alcalá
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Interview with Richard Rodríguez
Gurpegui Palacios, José Antonio
2012-07-12T16:57:11Z
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2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 171-185. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11161
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Hispana
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Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/11161
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Cultural materialism and the art of Latinas in New York : creating a revolutionary visual arts discourse on ethnicity, women's rights, exile and the Latino/a disapora
Aponte, Solmerina
Cultural Materialism
U.S. Latina artists
Discourse of hybridity
Third space of enunciation
Visual bilingualism
Diaspora
Faultlines
Latin American art theory
Criteria of plausibility
Subaltern
Materialismo cultural
Discurso de hibridez
Tercer espacio de enunciación
Bilingüismo visual
Imperfección
Teoría del arte latinoamericano
Criterio de verosimilitud
Subalterno
The aim of this article is to discuss the aesthetic visual discourse of hybridity developed by contemporary socially-engaged Latina artists of the New York diaspora.
The objective is to highlight the common discursive elements deployed by these artists with the purpose of addressing the social and political issues that affect them as women of color in the United States. Based on the fundamentals of Cultural Materialism, the
artists integrate Third World feminism and a consciousness of hybridity. This theoretical approach has served as a basis for the development of the “bilingual” discourse that has come to characterize the NY Latina artists’ distinct aesthetic.
For Latin America and the Caribbean, the arts have historically provided a formidable venue for addressing social concerns and a creative way for artists to interpret them. The symbiotic bond created between art and politics has become a cultural force
and tradition in the history of struggle within the constituent countries of these regions, and would later provide the basis for the visual discourse manifested in the works by the socially-committed Latin American and Caribbean women artists residing in the United States. Since the 1960s, the struggle for gender, cultural and ethnic recognition in U.S. society became crucial on both the social and political fronts. U.S. Latina visual artists, who came of age in the mid-1980s, are among the representatives of the subaltern groups within the arts, who have continued to be at the forefront of these struggles and have merged socio-political issues with their subaltern diasporic experiences to create a unique discourse of hybridity.
To illustrate this point, we discuss the work produced by five contemporary socially-engaged Latina artists of the New York diaspora who hail from different Latin American and Caribbean national cultures. The discussion is based on personal
interviews conducted by the author and the analysis of the works produced by these artists.
Este artículo trata la temática del discurso estético visual de hibridez que ha evolucionado dentro de la labor de las artistas latinas de compromiso social que integran
la diáspora neoyorquina. La meta es destacar los elementos discursivos que estas artistas
despliegan en común para abordar temas de actualidad, tanto sociales como políticos,
que les conciernen como mujeres subalternas que residen en los Estados Unidos. Al
integrar los conceptos feministas de tercer mundo con una conciencia de hibridez, las artistas reflejan en sus obras un enfoque basado en los postulados del Materialismo
Cultural, que sirve como fundamento para el discurso “bilingüe” que ahora concreta la estética particular de las artistas latinas neoyorquinas.
En América Latina y en el Caribe, el arte siempre ha ofrecido una plataforma formidable para tratar inquietudes sociales y ha sido el medio creativo en el que los
artistas plásticos pueden plasmarlas. El vínculo simbiótico entre el arte y la política ha
sido tradición y fuerza cultural en el trayecto histórico de las luchas sociales en los países
constituyentes de estas regiones. Este vínculo constituye el tronco del que más adelante brota el discurso visual que se manifestará en la obra de las artistas latinoamericanas y caribeñas de conciencia social que residen en los Estados Unidos. A partir de los años sesenta, las luchas de la sociedad estadounidense por la validación género-sexual, cultural,
y étnica fueron trascendentales, tanto en los frentes sociales como en los políticos. Las artistas plásticas latina-estadounidenses que alcanzan madurez estética a mediados de los años ochenta representan los grupos subalternos del campo artístico que han seguido
en la vanguardia de estas luchas y que han casado las inquietudes socio-políticas con sus experiencias como integrantes de una diáspora para crear un discurso estético de hibridez
singular.
Para ilustrar este punto, este artículo examina la obra producida por cinco artistas de compromiso social integrantes de la diáspora neoyorquina, procedentes de
distintos países latinoamericanos y del Caribe. Las conclusiones propuestas en este trabajo se basaron en las entrevistas personales que la autora sostuvo con las artistas escogidas y en el análisis de sus trabajos plásticos.
2012-07-03T14:53:39Z
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2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 11-36. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11083
eng
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Hispana
TEXT
Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/11083
oai:ebuah.uah.es:10017/110842023-12-14T16:12:48Zcom_10017_7903com_10017_391col_10017_10982
"Los corridos de Billy the Kid" : Contemporary ballads and songs about Billy the Kid from native New Mexicans, Rudolfo Anaya and Simón Álvarez
Aragón, Cecilia J.
Billy the Kid
El Bilito
Ballads
Rudolfo Anaya
Interpretive ethnography
New Mexico / Hispano
Corridos
Baladas
Canción
Etnografía interpretativa
Nuevo México / Hispano
Historically, the role of a playwright or storyteller creates social narratives that are rooted in a community and function as intrinsic theatrical representations of a particular community. Plays regarding historical figures offer important clues for
understanding how playwrights articulate the role of history within different cultural contexts. Rudolfo Anaya’s Billy The Kid (1994) reveals a social narrative concerning the cultural encounters on the historical figure of Billy the Kid. Anaya’s dramatic text engages in what cultural anthropologist Norman K. Denzin calls interpretive ethnography and represents the historical past of native New Mexicans. Included in the production and playscript of Anaya’s Billy the Kid are a collection of two original corridos / ballads and one canción / lyrical song written by Anaya and songwriter Simón Álvarez.
The corridos and canción were a collection of songs incorporated in the world premiere production of Billy the Kid. An examination of the play, corridos, and canción as narrative illustrates that such cultural accounts of Billy the Kid or El Bilito are not just a play and songs to be performed on stage, but rather function as literary evidence of cultural encounters from Nuevo Mexicanos’ perspectives that add to the cultural mythos and historiography of Billy the Kid as el querido — El Bilito.
Históricamente, el papel de un dramaturgo o narrador crea narrativas sociales que tienen sus raíces en una comunidad y funcionan como representaciones teatrales intrínsecas de una determinada comunidad. Las obras sobre personajes históricos ofrecen
importantes pistas para comprender cómo los dramaturgos articulan el papel de la historia en diferentes contextos culturales. Billy The Kid la obra de Rudolfo Anaya (1994)
revela una narrativa social sobre los encuentros culturales de la figura histórica de Billy the Kid. El texto dramático de Anaya se dedica a lo que el antropólogo cultural Norman K. Denzin llama etnografía interpretativa y representa el pasado histórico de los nativos de Nuevo México. En el texto dramático de Anaya Billy the Kid se incluye una colección
de dos corridos / baladas originales y una canción lírica escrita por Anaya y el compositor
Simón Álvarez. Los corridos y la canción son una colección de canciones que se incorporan en la primera producción mundial de Billy the Kid. En el presente trabajo examino el texto, corridos, y canción que sostengo que son narrativas culturales así como los documentos literarios que evidencian la relación con el Bilito / Billy the Kid.” Estos
encuentros culturales desde perspectivas de las personas de Nuevo México tratan los mitos culturales y la historiografía de Billy the Kid como el consentido y el querido — el Bilito de la gente.
2012-07-03T15:08:22Z
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2011
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http://hdl.handle.net/10017/11084
eng
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
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Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/11084
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Does betrayal music tranform sexual pessimism into optimistic "love with a laugh"?
Buckley, William J.
Sexual pessimism
Subaltern performances
Hispanicize
Latinize and racialize
The poetics of politics
Pesimismo sexual
Algunas interpretaciones subordinadas
Actuación del subalterno
Hispanizar
Latinizar y racializar
La poesía de la política
What quixotic so sharply turned the erotic south to be exotic for most westerners only at the end of the century? Postmodern sensualities predated modern sex
appeal. Sex came to the city and transculturalized generations before magic realism in Gabriel García Márquez, border crossings in Gloria Anzaldúa or Carlos Vives’ Grammies. Love’s psychic, social and cultural terrains were recharted by composer
Alberto Domínguez, arranger Xavier Cougat, performer Lupita Palomera and others.
Nearly a century of imaginative techniques (poetics) in lyrics, music and dance hispanicize, latinize and ethnically filter some 250 versions of “Perfidia”. This romantic bolero’s patriarchal sexual pessimism is lyrically re-translated into post-coital optimism
(“love with a laugh”). For both sexes, a social imaginary of desolation about capricious romance, is re-performed as confidence in vibrant, consumer choice. Gender, lyrics, instrumentation and arrangements re-signify post-sexual crises of possession. Spanishspeaking subaltern performances preserve verses by revising lyrics through hip poetic
re-inventions.
¿Qué estrategia quijotesca arrastró tenazmente el sur erótico hacia el exotismo, para la mayoría de los occidentales, únicamente a finales de siglo? Las sensualidades
postmodernas predatan el sex appeal moderno. La sexualidad llegó a la ciudad y transformó
la cultura de generaciones antes de lo real maravilloso de Gabriel García Márquez, la frontera de Gloria Anzaldúa o los premios Grammy de Carlos Vives. El compositor Alberto Domínguez, Xavier Cougat arreglista, la intérprete Lupita Palomera todos ellos y otros reescribieron terrenos psíquicos, sociales y culturales del amor. Casi un siglo de técnicas imaginativas (poesía) en letras, música y danza hispanizan, latinizan y le dan un
carácter étnico a unas 250 versiones de “Perfidia”. El pesimismo sexual patriarcal de este
bolero romántico se vuelve a traducir líricamente a un optimismo post-coital (“amor con
risas”). Para ambos sexos, un imaginario social de pesimismo sobre el romance caprichoso,
se vuelve a representar como la confianza en el más animado de los consumidores. El género, las letras, la instrumentación y los arreglos re-significan las crisis post-sexuales de la posesión. A pesar de ello, las representaciones del subalterno hispanohablante preservan
los versos, revisando la lírica por medio de reinvenciones poéticas de hip-hop.
2012-07-03T15:17:35Z
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2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 59-75. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11085
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Hispana
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Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/11085
oai:ebuah.uah.es:10017/110912023-12-14T16:12:48Zcom_10017_7903com_10017_391col_10017_10982
"How to be a Cholo" : reinventing a Chicano archetype on youtube
Trujillo, Esther
López, Gustavo
Chicano archetypes
Cultural production
Latina/o self-representation
YouTube
Resignification
Virtual cholismo
New media
Recurring stereotypes
Hypermasculinity
Parody
Humor
Bandit
Pachuco
Cholo
Arquetipos chicanos
Producciones culturales
Representación autoafirmativa
Renegociación de identidad
Medios en línea
Masculinidad
The online video “How to be a Cholo” is demonstrative of the potential that YouTube has to be a decolonial space where the reinvention of Chicano archetypes is
possible. In this video, creator Eric G. Ochoa and his alter ego, Ego the Cholo, engage in humorous commentary that questions the stereotypes that have been ascribed to male Latinos through the Chicano archetypes. From this viewpoint we explore how new
media facilitates the renegotiation of recurring Latino archetypes by explaining the role media had in illustrating bandits, pachucos and cholos. We also demonstrate how the conflation of the three archetypes (bandit, lover and buffoon) creates a type of humor that serves as a weapon of the marginalized by breaking down scenes in the video. In conducting an in-depth content analysis of the video, we found that Ochoa rearticulates the bandido archetype by contesting three particular characteristics that are ascribed to cholos: delinquency, masculinity, and appearance. Finally, we propose that YouTube itself
has the potential to be a social space of self-affirmative cultural production citing “How to be a Cholo” as evidence.
El vídeo en línea “How to be a Cholo” (Cómo ser un Cholo), demuestra el potencial que YouTube tiene para ser un espacio decolonial dónde la reinvención de
arquetipos chicanos es posible. En el vídeo, su creador Eric G. Ochoa y su álter ego, Ego el Cholo, crean un comentario humorístico que pone en duda los estereotipos que han sido atribuidos a los hombres latinos a través de los arquetipos chicanos. Desde este
punto de vista exploramos cómo los nuevos medios de comunicación facilitan la renegociación de arquetipos latinos / chicanos al explicar el papel que los medios de
comunicación anteriores han tenido en describir a los bandidos, pachucos, y cholos.
También mostramos cómo la fusión de los tres arquetipos (bandido, pachuco, cholo) crea un tipo de humor que sirve de arma para los marginalizados a través del análisis de escenas del vídeo. Al llevar a cabo un análisis del contenido del vídeo, encontramos que Ochoa rearticula el arquetipo del bandido al complicar las tres características que se
atribuyen a los cholos: la delincuencia, la masculinidad, y la apariencia. Finalmente,
proponemos que YouTube en sí tiene el potencial de ser un espacio social de producciones culturales auto-afirmativas citando “How to be a Cholo” como ejemplo.
2012-07-03T16:22:17Z
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2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 151-167. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/11091
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Hispana
TEXT
Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/11091
oai:ebuah.uah.es:10017/443272023-12-14T16:12:48Zcom_10017_7903com_10017_391col_10017_10982
En la soledad del recuerdo muerto (1ª parte)
Soto, Flora
2020-09-13T15:52:18Z
2020-09-13T15:52:18Z
2011
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Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2011, n. 5, p. 201-216. ISSN 1889-5611
http://hdl.handle.net/10017/44327
spa
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
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Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Hispana
TEXT
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Universidad de Alcalá
http://hdl.handle.net/10017/44327