Show simple item record

dc.contributor.authorSaurén, Kirsi-Marja
dc.contributor.authorMäättä, Kaarina
dc.date.accessioned2011-12-20T11:26:11Z
dc.date.available2011-12-20T11:26:11Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.bibliographicCitationPulso, 2011, n. 34, p. 29-42. ISSN 1577-0338en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/9390
dc.description.abstractThe aim of this article is to consider the power of school system based on Ivan Illich’s (1926 – 2002) thoughts. This article is based on a doctoral research in which Ivan Illich’s work on modernized poverty was analyzed systematically by an immanent reconstruction concentrating on his most essential books published in the 1970s. This article, however, focuses on his book Deschooling Society (1971), and represents systematic analysis of its school-related criticism. Furthermore, the researchers’ interpretation on the interconnectedness of Illich’s core concepts is introduced as the ultimate result. Illich’s purpose is to show that the society is extorted into a form of school and that we all are dependent on institutionalized services from professionals, in the same way that students are dependent on teachers complying with a curriculum. Along with his criticism, Illich has proposed an alternative model of school system: learning Webs that enable learning on the learner’s own terms without a predetermined plan. From the perspective of the science of education, the essential elements of Illich’s work include a demand for the liberation of education, preservation of autonomy, and increasing reliance on selflearning.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este artículo es reflexionar sobre el poder del sistema educativo basado en las ideas de Ivan Illich (1926-2002). Este artículo está basado en una investigación doctoral en la que se ha analizado y reconstruido de forma sistemática el trabajo de Illich sobre la pobreza modernizada, a partir de sus libros más importantes publicados en los años 70. Este artículo, no obstante, se centra en su libro Deschooling Society (1971) y constituye un análisis de su crítica a la escuela. Además se aporta como resultado final la interpretación del investigador sobre las relaciones entre los conceptos clave de Illich. El propósito de Illich es mostrar que la sociedad está forzada a una determi nada forma de escuel a y que dependemos de servicios institucionalizados por profesionales, de la misma forma que los estudiantes dependen de que los profesores acaten el curriculum. Al mismo tiempo que hace esta crítica, Illich propone un modelo alternativo de sistema educativo: el aprendizaje en red que posibilita el aprendizaje según los intereses del que aprende, sin un plan predeterminado. Desde la perspectiva de las ciencias de la educación los elementos esenciales del trabajo de Illich incluyen una exigencia por una educación l ibre, por preservar la autonomía y por aumentar la importancia de aprender por uno mismo.
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicacionesen_US
dc.subjectIvan Illichen_US
dc.subjectDeschoolingen_US
dc.subjectSchoolen_US
dc.subjectCurriculumen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectDesescolarizaciónen_US
dc.subjectEscuelaen_US
dc.subjectCurriculumen_US
dc.subjectEducaciónen_US
dc.titleNew Educational Society. The Illich’s Utophyen_US
dc.title.alternativeLa Nueva Sociedad Educativa. La Utopía de Illichen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)