View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 34, 2011
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 34, 2011
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

New Educational Society. The Illich’s Utophy

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Saurén, Kirsi-Marja; Määttä, Kaarina
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/9390
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2011
Bibliographic citation
Pulso, 2011, n. 34, p. 29-42. ISSN 1577-0338
Keywords
Ivan Illich
Deschooling
School
Curriculum
Education
Desescolarización
Escuela
Curriculum
Educación
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
The aim of this article is to consider the power of school system based on Ivan Illich’s (1926 – 2002) thoughts. This article is based on a doctoral research in which Ivan Illich’s work on modernized poverty was analyzed systematically by an immanent reconstruction concentrating on his most essential books published in the 1970s. This article, however, focuses on his book Deschooling Society (1971), and represents systematic analysis of its school-related criticism. Furthermore, the researchers’ interpretation on the interconnectedness of Illich’s core concepts is introduced as the ultimate result. Illich’s purpose is to show that the society is extorted into a form of school and that we all are dependent on institutionalized services from professionals, in the same way that students are dependent on teachers complying with a curriculum. Along with his criticism, Illich has proposed an alternative model of school system: learning Webs that enable learning on the learner’s own terms without a predetermined plan. From the perspective of the science of education, the essential elements of Illich’s work include a demand for the liberation of education, preservation of autonomy, and increasing reliance on selflearning.
 
El objetivo de este artículo es reflexionar sobre el poder del sistema educativo basado en las ideas de Ivan Illich (1926-2002). Este artículo está basado en una investigación doctoral en la que se ha analizado y reconstruido de forma sistemática el trabajo de Illich sobre la pobreza modernizada, a partir de sus libros más importantes publicados en los años 70. Este artículo, no obstante, se centra en su libro Deschooling Society (1971) y constituye un análisis de su crítica a la escuela. Además se aporta como resultado final la interpretación del investigador sobre las relaciones entre los conceptos clave de Illich. El propósito de Illich es mostrar que la sociedad está forzada a una determi nada forma de escuel a y que dependemos de servicios institucionalizados por profesionales, de la misma forma que los estudiantes dependen de que los profesores acaten el curriculum. Al mismo tiempo que hace esta crítica, Illich propone un modelo alternativo de sistema educativo: el aprendizaje en red que posibilita el aprendizaje según los intereses del que aprende, sin un plan predeterminado. Desde la perspectiva de las ciencias de la educación los elementos esenciales del trabajo de Illich incluyen una exigencia por una educación l ibre, por preservar la autonomía y por aumentar la importancia de aprender por uno mismo.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
New_Sauren_PULSO_2011.pdf335.2KbPDF
FilesSizeFormat
View
New_Sauren_PULSO_2011.pdf335.2KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 34, 2011 [12]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV