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dc.contributor.authorEspinosa, Paul
dc.date.accessioned2011-05-23T08:54:01Z
dc.date.available2011-05-23T08:54:01Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.bibliographicCitationCamino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2010, n. 2, p. 11-26. ISSN 1889-5611en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/8325
dc.description.abstractThis essay offers a brief overview of my filmmaking work over the last 30 years, during which I have focused on the U.S.-Mexico border region, producing films principally for PBS, the public television system in the United States. Through collaboration with many other filmmakers, I’ve had the opportunity to examine many key moments in the transborder history of the region. These films were broadcast to a national audience in the US and have also been screened in numerous festivals in Latin America and around the world. My films have focused on themes and periods of significance to the transnational U.S.-Mexican community, including: the war between Mexico and the United States in the 19th century (The US-Mexican War: 1846-1848); the fight by Mexican American miners in the early 20th century to create a labor union in the Phelps Dodge mines of Arizona (Los Mineros); the journey north of generations of Mexican immigrants, represented by the trail which one family followed from Baja California to San Diego, California (The Trail North); the dramatic raid by Mexican General Francisco “Pancho” Villa on the small community of Columbus, New Mexico in 1916, and the American expedition sent to capture him (The Hunt for Pancho Villa); the fascinating story of Pedro J. González, from his days in the Mexican Revolution with Pancho Villa to his recording stardom in Los Angeles in the 1930s (Ballad of an Unsung Hero); the struggle of Mexican parents in San Diego to secure equal educational rights for their children (The Lemon Grove Incident); the lives of undocumented Mexican families in California after the passage of the Immigration Reform and Control Act of 1986 (In the Shadow of the Law); the sharpening tensions between affluent suburbs in southern California and the Latino immigrants living nearby in primitive conditions (Uneasy Neighbors); the dramatic growth and development of Mexican border cities (The New Tijuana); the unfolding drama of the permeable U.S.-Mexico border (The Border); and the challenges of migrant workers and their children as they struggle to survive on the migrant trail (…and the earth did not swallow him).en_US
dc.description.abstractEste ensayo ofrece una amplia panorámica del trabajo en el cual el autor ha estado involucrado en los últimos 30 años: la producción de películas. Su trabajo se ha concentrado en la región fronteriza US-México, y ha producido películas, principalmente para PBS, la cadena pública y educativa de los EE UU. Ha tenido la oportunidad de examinar momentos importantes en la historia de la comunidad chicano/méxico-americana, con un enfoque en la frontera México-Estados Unidos. Esas películas fueron transmitidas a la audiencia nacional en los Estados Unidos y también se han presentado en muchos festivales tanto en Latino América como en Europa. Los temas de las películas incluyen: la Guerra entre México y los Estados Unidos en el siglo XIX (The US-Mexican War: 1846-1848); la lucha a principios del siglo XX emprendida por mineros mexicanos para crear un sindicato en Arizona (Los mineros); la historia de generaciones de emigrantes mexicanos representada por el viaje de una familia desde Baja California hacia la vida nueva en San Diego (The Trail North); la dramática incursión de Pancho Villa en Columbus, Nuevo México, en 1916 y la expedición despachada para su captura (The Hunt for Pancho Villa); la fascinante historia de Pedro J. González, desde sus días en la época de la Revolución Mexicana con Villa hasta su estrellato en el cine en Los Ángeles de los años treinta (Ballad of an Unsung Hero); la lucha, en San Diego, de padres mexicanos para garantizar derechos educativos igualitarios para sus hijos durante la depresión en los años treinta (The Lemon Grove Incident); la vida de indocumentados en California después de la ley Simpson-Rodino que fue aprobada en 1986 (In the Shadow of the Law); las primitivas condiciones cotidianas a las cuales se enfrentan inmigrantes al llegar al norte (Uneasy Neighbors); el aumento de inmigrantes en las ciudades fronterizas mexicanas (The New Tijuana); la vida actual a lo largo de la frontera entre México y los Estados Unidos (The Border); y la suerte de jornaleros chicanos dentro de EEUU, y sus esfuerzos para mejorar su condición económica (… y no se lo tragó la tierra).
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen_US
dc.publisherInstituto B. Flanklin de Estudios Norteamericanos. Universidad de Alcalá de Henaresen_US
dc.subjectCritical articleen_US
dc.subjectEnsayoen_US
dc.subjectPelícula documentalen_US
dc.subjectRegión fronterizaen_US
dc.subjectUS-Mexicoen_US
dc.subjectMigraciónen_US
dc.subjectLa fronteraen_US
dc.subjectCultura chicanaen_US
dc.subjectHistoria fronterizaen_US
dc.subjectMedios de comunicación transfronterizosen_US
dc.subjectDocumentary filmen_US
dc.subjectUS-Mexico border regionen_US
dc.subjectInmigrationen_US
dc.subjectBorderlandsen_US
dc.subjectChicano cultureen_US
dc.subjectBorder historyen_US
dc.subjectTransborder mediaen_US
dc.titleTransational explorations of a Chicano filmmaker: views from US-Mexico borderen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaHUMANIDADES
dc.subject.ecienciaHistoria de América
dc.subject.ecienciaAmerica-History
dc.subject.ecienciaArte
dc.subject.ecienciaArt
dc.subject.ecienciaLiteratura
dc.subject.ecienciaLiterature
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


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