Transational explorations of a Chicano filmmaker: views from US-Mexico border
Autores
Espinosa, PaulEditor
Instituto B. Flanklin de Estudios Norteamericanos. Universidad de Alcalá de Henares
Fecha de publicación
2010Cita bibliográfica
Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2010, n. 2, p. 11-26. ISSN 1889-5611
Palabras clave
Critical article
Ensayo
Película documental
Región fronteriza
US-Mexico
Migración
La frontera
Cultura chicana
Historia fronteriza
Medios de comunicación transfronterizos
Documentary film
US-Mexico border region
Inmigration
Borderlands
Chicano culture
Border history
Transborder media
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Resumen
This essay offers a brief overview of my filmmaking work over the last 30 years,
during which I have focused on the U.S.-Mexico border region, producing films
principally for PBS, the public television system in the United States. Through
collaboration with many other filmmakers, I’ve had the opportunity to examine many
key moments in the transborder history of the region. These films were broadcast to a
national audience in the US and have also been screened in numerous festivals in Latin
America and around the world. My films have focused on themes and periods of
significance to the transnational U.S.-Mexican community, including: the war between
Mexico and the United States in the 19th century (The US-Mexican War: 1846-1848);
the fight by Mexican American miners in the early 20th century to create a labor union
in the Phelps Dodge mines of Arizona (Los Mineros); the journey north of generations
of Mexican immigrants, represented by the trail which one family followed from Baja
California to San Diego, California (The Trail North); the dramatic raid by Mexican
General Francisco “Pancho” Villa on the small community of Columbus, New Mexico
in 1916, and the American expedition sent to capture him (The Hunt for Pancho Villa);
the fascinating story of Pedro J. González, from his days in the Mexican Revolution with Pancho Villa to his recording stardom in Los Angeles in the 1930s (Ballad of an
Unsung Hero); the struggle of Mexican parents in San Diego to secure equal educational
rights for their children (The Lemon Grove Incident); the lives of undocumented Mexican
families in California after the passage of the Immigration Reform and Control Act of
1986 (In the Shadow of the Law); the sharpening tensions between affluent suburbs in
southern California and the Latino immigrants living nearby in primitive conditions
(Uneasy Neighbors); the dramatic growth and development of Mexican border cities (The
New Tijuana); the unfolding drama of the permeable U.S.-Mexico border (The Border);
and the challenges of migrant workers and their children as they struggle to survive on
the migrant trail (…and the earth did not swallow him). Este ensayo ofrece una amplia panorámica del trabajo en el cual el autor ha estado
involucrado en los últimos 30 años: la producción de películas. Su trabajo se ha
concentrado en la región fronteriza US-México, y ha producido películas,
principalmente para PBS, la cadena pública y educativa de los EE UU. Ha tenido la
oportunidad de examinar momentos importantes en la historia de la comunidad
chicano/méxico-americana, con un enfoque en la frontera México-Estados Unidos.
Esas películas fueron transmitidas a la audiencia nacional en los Estados Unidos y
también se han presentado en muchos festivales tanto en Latino América como en
Europa. Los temas de las películas incluyen: la Guerra entre México y los Estados
Unidos en el siglo XIX (The US-Mexican War: 1846-1848); la lucha a principios del
siglo XX emprendida por mineros mexicanos para crear un sindicato en Arizona (Los
mineros); la historia de generaciones de emigrantes mexicanos representada por el viaje
de una familia desde Baja California hacia la vida nueva en San Diego (The Trail North);
la dramática incursión de Pancho Villa en Columbus, Nuevo México, en 1916 y la
expedición despachada para su captura (The Hunt for Pancho Villa); la fascinante historia
de Pedro J. González, desde sus días en la época de la Revolución Mexicana con Villa
hasta su estrellato en el cine en Los Ángeles de los años treinta (Ballad of an Unsung
Hero); la lucha, en San Diego, de padres mexicanos para garantizar derechos educativos
igualitarios para sus hijos durante la depresión en los años treinta (The Lemon Grove
Incident); la vida de indocumentados en California después de la ley Simpson-Rodino
que fue aprobada en 1986 (In the Shadow of the Law); las primitivas condiciones cotidianas a las cuales se enfrentan inmigrantes al llegar al norte (Uneasy Neighbors); el
aumento de inmigrantes en las ciudades fronterizas mexicanas (The New Tijuana); la
vida actual a lo largo de la frontera entre México y los Estados Unidos (The Border); y
la suerte de jornaleros chicanos dentro de EEUU, y sus esfuerzos para mejorar su
condición económica (… y no se lo tragó la tierra).
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato |
|
---|---|---|---|
transnational_espinosa_CR_2010.pdf | 267.4Kb |
![]() |
Ficheros | Tamaño | Formato |
|
---|---|---|---|
transnational_espinosa_CR_2010.pdf | 267.4Kb |
![]() |