dc.contributor.author | Pérez Jiménez, Manuel | |
dc.date.accessioned | 2007-09-13T10:53:36Z | |
dc.date.available | 2007-09-13T10:53:36Z | |
dc.date.issued | 1994 | |
dc.identifier.bibliographicCitation | Álvarez, José Carlos (ed.). Documentation des Arts du Spectacle dans une Societé en Mutation (Actes du 19ème Congrès International, Lisbonne, 7-11 septembre, 1992). Lisbonne, SIBMAS, 1994, pp. 37-45 | en |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10017/781 | |
dc.description | Este trabajo aborda la descripción sistemática de la trilogía post-teatral en la que Joseph-Angel realiza una reelaboración esencializada del mito clásico de Fedra, cuya primera y más deslumbrante aparición en la escena occidental tiene lugar a través de la tragedia "Hipólito", de Eurípides.
De acuerdo con uno de los rasgos específicos de la estética post-teatral, estas tres piezas comportan, en su conjunto, un proceso de experimentación sobre los procedimientos de escritura dramática, que halla aquí sus respectivos elementos centrales en el color ("Fedra cromática"), la luz ("Fedra fotográfica") y el espacio ("Fedra topográfica"). | en |
dc.description.abstract | The thematic nucleus of the Euripidean "Hyppolytus" (who's end proceeds like the biblical story of Joseph), has experienced reelaborations, almost as numerous as ideas may allow, and many are noteworthy.
One of the most unique recreations of the myth, especially interesting considering actual dramatic works, is constituted by a trilogy that, from Post-theater school, has been fulfilled by Joseph-Angel, the school's most representative playwrite.
The author approaches the theme (the way he will with the baroque theme of "Berenice") under the form a trilogy, who's titles compose a perfectly structured triangular system. "Chromatic Phaedra", "Photographic Phaedra" and "Topographic Phaedra" represent three different aproaches to the ancient myth.
Respectively, the titles evoque three elements of the plastic arts (color, light, space) employed as basic supports for the dramatic texts. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | en |
dc.language.iso | eng | en |
dc.publisher | Societé Internationale des Bibliothèques et des Musées des Arts du Spectacle (SIBMAS) | en |
dc.subject | Post-teatro | en |
dc.subject | Joseph-Angel | en |
dc.subject | Fedra Cromática | en |
dc.subject | Fedra Fotográfica | en |
dc.subject | Fedra Topográfica | en |
dc.subject | Teatro post-moderno | en |
dc.subject | Tragedia griega | en |
dc.subject | Eurípides | en |
dc.subject | Hipólito | en |
dc.subject | Spanish drama 20th century | en |
dc.title | The tragedy of post-Phaedra in the arts | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | en |
dc.subject.eciencia | Literatura | |
dc.subject.eciencia | Literature | |
dc.subject.eciencia | Spanish philology | |
dc.subject.eciencia | Philology | |
dc.subject.eciencia | Filología | |
dc.subject.eciencia | Filología hispánica | |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Alcalá. Departamento de Filología, Comunicación y Documentación. Unidad docente Filología. Área de Literatura Española | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en |