The tragedy of post-Phaedra in the arts
Authors
Pérez Jiménez, ManuelPublisher
Societé Internationale des Bibliothèques et des Musées des Arts du Spectacle (SIBMAS)
Date
1994Bibliographic citation
Álvarez, José Carlos (ed.). Documentation des Arts du Spectacle dans une Societé en Mutation (Actes du 19ème Congrès International, Lisbonne, 7-11 septembre, 1992). Lisbonne, SIBMAS, 1994, pp. 37-45
Keywords
Post-teatro
Joseph-Angel
Fedra Cromática
Fedra Fotográfica
Fedra Topográfica
Teatro post-moderno
Tragedia griega
Eurípides
Hipólito
Spanish drama 20th century
Description / Notes
Este trabajo aborda la descripción sistemática de la trilogía post-teatral en la que Joseph-Angel realiza una reelaboración esencializada del mito clásico de Fedra, cuya primera y más deslumbrante aparición en la escena occidental tiene lugar a través de la tragedia "Hipólito", de Eurípides.
De acuerdo con uno de los rasgos específicos de la estética post-teatral, estas tres piezas comportan, en su conjunto, un proceso de experimentación sobre los procedimientos de escritura dramática, que halla aquí sus respectivos elementos centrales en el color ("Fedra cromática"), la luz ("Fedra fotográfica") y el espacio ("Fedra topográfica").
Document type
info:eu-repo/semantics/bookPart
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The thematic nucleus of the Euripidean "Hyppolytus" (who's end proceeds like the biblical story of Joseph), has experienced reelaborations, almost as numerous as ideas may allow, and many are noteworthy.
One of the most unique recreations of the myth, especially interesting considering actual dramatic works, is constituted by a trilogy that, from Post-theater school, has been fulfilled by Joseph-Angel, the school's most representative playwrite.
The author approaches the theme (the way he will with the baroque theme of "Berenice") under the form a trilogy, who's titles compose a perfectly structured triangular system. "Chromatic Phaedra", "Photographic Phaedra" and "Topographic Phaedra" represent three different aproaches to the ancient myth.
Respectively, the titles evoque three elements of the plastic arts (color, light, space) employed as basic supports for the dramatic texts.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
1994 C Post-Phaedra.pdf | 136.7Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
1994 C Post-Phaedra.pdf | 136.7Kb |
![]() |