Towars quality CLIL: successful planning and teaching strategies
Authors
Meyer, OliverPublisher
Escuela Cardenal Cisneros. Centro Adscrito a la UAH
Date
2010Bibliographic citation
Pulso, 2010, n.33, p. 11-29. ISSN 1577-0338
Keywords
CLIL
Planning
Methodology
Criteria
Teaching
Planificación
Metodología
Criterio
Enseñanza
Pedagogy
Pedagogía
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Content and Language Integrated Learning
(CLIL) is currently gaining considerable
momentum and it is being integrated into
curricula all across Europe. However, there is
still a lack of appropriate teaching materials
and a comprehensive and integrative CLIL
methodology has yet to be developed.
Legitimate concerns have been raised that
practitioners may fail to reach the inherent
potential of the CLIL approach unless they
embrace the specific CLIL mindset and are
provided with the methodological competences
needed to bring this innovative approach to life
and to ensure quality teaching and learning.
This article intends to address this problem by
establishing quality criteria for successful and
sustainable CLIL teaching and learning and by
introducing a fl exible planning tool that enables
teachers to develop innovative materials based
on the 4Cs-Framework (Coyle). El aprendizaje integrado de contenidos y
lengua extranjera (AICLE/CLIL) está tomando
un impulso considerable, prueba de ello es que
está siendo integrado en los programas
académicos de toda Europa. Sin embargo, hay
todavía una falta de materiales didácticos
adecuados para su práctica, y queda todavía
por desarrollar un enfoque CLIL integral e
integrador. Existe la legítima preocupación de
que los educadores no lleguen a alcanzar el
potencial inherente del enfoque AICLE sino
adoptan una mentalidad AICLE y unas
competencias metodológicas idóneas para
hacer que este enfoque innovador cobre vida
y asegurar un proceso de enseñanza y
aprendizaje de calidad. Este artículo intenta
referirse a este problema estableciendo
criterios de calidad que ayuden a conseguir
una enseñanza y aprendizaje CLIL exitoso y
sostenible, e introduciendo una herramienta de
planificación flexible, que permite a los
docentes desarrollar materiales innovadores
basados en el marco de las 4 Cs (Coyle.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Towards_Meyer_PULSO_2010.pdf | 363.1Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Towards_Meyer_PULSO_2010.pdf | 363.1Kb |
![]() |