View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 32, 2009
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 32, 2009
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La interpretación ambiental como vía metodológica para la superación profesional de los docentes de Campo Verde, Brasil

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
González Herrera, Manuel; Teixeira Magalhaes, Regina ManuelaUniversity of Alcalá Author; Urías Arboláez, Graciela
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/7199
Publisher
Escuela Cardenal Cisneros. Centro Adscrito a la UAH
Date
2009
Bibliographic citation
Pulso, 2009, n.32, p. 221-242. ISSN 1577-0338
Keywords
Interpretación ambiental
Cultura ambiental
Superación profesional
Estrategia metodológica
Experiencia pedagógica
Maestros
Environmental interpretation
Environmental culture
Professional teacher training
Methodological strategy
Pedagogical experience
Teachers
Pedagogía
Pedagogy
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El artículo presenta los resultados de una experiencia pedagógica dirigida a la formación de la cultura ambiental de los docentes del municipio Campo Verde, Brasil, para que eduquen ambientalmente a sus alumnos desde la dirección del proceso de enseñanzaaprendizaje. La constatación de una práctica formal insufi ciente y tradicional de la educación ambiental —la cual puede ser expresión de la falta de cultura ambiental en los maestros—, justifi ca la propuesta e implementación de una estrategia de superación profesional utilizando la interpretación ambiental como vía metodológica para contribuir a la formación de la cultura ambiental. En la misma se integran como formas de superación el postgrado, el entrenamiento y la autosuperación. Como resultados se realiza el diagnóstico de las necesidades educativas que sirven de base al estudio, se presenta el diseño de la estrategia metodológica de superación profesional docente y se comentan los resultados de su validación a través de un estudio de caso.
 
This paper presents an applied pedagogical experience about the formation of an environmental culture of the teachers in Campo Verde, Brazil, so they educate their students environmentally from the teaching-learning perspective. The verifi cation of an insufficient and traditional formal practice of the environmental education —which could be an expression of the lack of environmental culture among teachers—, justifi es the proposal and implementation of a strategy of professional teacher training using the environmental interpretation as a methodological way to contribute to the formation of an environmental culture. To accomplish this goal, a postgraduate course, training tasks, and self-improvement activities are integrated. The study of the results of the educational necessities that constitutes the base of this study and the design of the methodological strategy of professional teacher training are carried out; finally, the results of this case study are also explained.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Interpretación_González-Teixei ...482.0KbPDF
FilesSizeFormat
View
Interpretación_González-Teixei ...482.0KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 32, 2009 [13]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV