View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 32, 2009
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 32, 2009
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El periódico: el libro del pueblo. Prensa y pedagogía social en la España de comienzos del siglo XX

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Martínez González, Alejandro
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/7190
Publisher
Escuela Cardenal Cisneros. Centro Adscrito a la UAH
Date
2009
Bibliographic citation
Pulso, 2009, n.32, p. 11-24. ISSN 1577-0338
Keywords
Prensa
Educación
Socialización
Pedagogía
Press
Education
Socialisation
Pedagogy
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
A fi nales del Siglo XIX y comienzos del xx algunos medios escritos intuyeron su importante potencial socio-pedagógico y consideraron que podrían contribuir sobremanera, con el contenido de sus artículos y su difusión, a la promoción efi caz del cambio y el desarrollo social, cada uno desde su particular perspectiva ideológica. La prensa se consideró así, ya entonces, un formidable instrumento para la transmisión de contenidos educativos, lo que llevó a verla como una gran tribuna para la enseñanza y a defi nirla como «el libro del obrero» (Fuentes y Fernández, 1997:131). En este artículo se da cuenta del carácter de aquellas iniciativas que, en España y fundamentalmente en Madrid, se construyeron entonces con este sentido e/o intencionalidad socioeducativa, entre los que destacaron los medios de carácter eminentemente pedagógico, la prensa obrera socialista, anarquista y de los sindicatos católicos, e iniciativas como la de Ortega y Gasset con la Revista España.
 
At the end of the 19th century and the beginning of the 20th some written media had an intuition about their important socio-pedagogic potential. They considered that they could make a great contribution to the effective promotion of social change and development by means of the content of their articles and their diffusion, each one from their own particular ideological perspective. Press was then considered, even then, as a great instrument to transmit educational contents. It was thus regarded as a great tribune for teaching and defi ned as «the working-class book» (Fuentes and Fernández, 1997:131). This article accounts for the character of those initiatives in Spain, and mainly in Madrid, which were devised then in this sense and/or with this socio-educational intention. Among them, the outstanding media was those with a specifi c teaching character, the socialist, anarchist and Catholic union working-class press, and initiatives such as the one by Ortega y Gasset with Revista de España.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Periodico_Martínez_PULSO_2009.pdf269.0KbPDF
FilesSizeFormat
View
Periodico_Martínez_PULSO_2009.pdf269.0KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 32, 2009 [13]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV