Entrepreneurship, creative industries and regional : dynamics in Spain
Publisher
Universidad de Alcalá. Instituto Universitario de Análisis Económico y Social
Date
2008Bibliographic citation
Documentos de trabajo. IAES- Instituto Universitario de Análisis Económico y Social, Universidad de Alcalá, N. 6, 2008. ISSN 1139-6148
Keywords
Actividad emprendedora
industria creativa
clusters de empresarios
diferencias regionales
entrepreneurial activity
creative industry
entrepreneurial clusters
regional differences
Document type
info:eu-repo/semantics/workingPaper
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Depending on the country or region, the amount of entrepreneurial activity differs greatly.
In order to appreciate these differences, a general supply and demand scheme has been
suggested (Verkeul et al. 2001) to measure the rate of entrepreneurship of an economy in
the long term. This rate can be seen to depend on the level of development (Belso, 2004),
the economic growth (Audretsch et al., 2002) and the unemployment rate (Thurik and
Verheul, 2002). However, the degree of competitive creativity linked to the
entrepreneurial activity in its early, commencing and establishing stages, particularly from
a regional perspective, is not so well known. This is calculated using various indicators
based on entrepreneurial decisions derived from the timing, sector and location
opportunity when starting a business (GEM, 2006), as well as others that assess the
commitment to innovation in dynamic markets generating emerging products. This paper
analyses entrepreneurial activity from this completely new perspective, applying this to
the Spanish regions (NUTS-1), with the intention of providing some useful results for
research in this area. La magnitud y evolución de la actividad emprendedora difiere notablemente en función del
país o región en estudio. Con el fin de observar estas diferencias, la literatura económica
ha sugerido un esquema general de oferta y demanda que permite calcular la ratio de
empresarialidad de una economía a largo plazo. Esta ratio, entre otras variables, puede
depender del nivel de desarrollo y crecimiento económico, así como de la tasa de
desempleo. No obstante el grado de creatividad competitiva, asociado a la actividad
emprendedora en sus etapas temprana y consolidada, y particularmente desde una
perspectiva regional, no ha sido suficientemente estudiado. En este documento de trabajo,
se utilizan como aproximación diversos indicadores basados en decisiones empresariales
tomadas en el momento de creación de la empresa –tiempo, sector y localización-, así
como otras ligadas al compromiso con la innovación dentro de mercados dinámicos y con
productos emergentes. El trabajo analiza la actividad emprendedora desde esta nueva
perspectiva innovadora y territorial de las regiones españolas (NUTS-1), con la intención
de proveer resultados útiles para la investigación en esta área.
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