Show simple item record

dc.contributor.authorRubalcaba Bermejo, Luis 
dc.contributor.authorCuadrado Roura, Juan R.
dc.date.accessioned2010-06-01T09:56:25Z
dc.date.available2010-06-01T09:56:25Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.bibliographicCitationDocumentos de trabajo. SERVILAB- Laboratorio de Investigación del Sector Servicios, Universidad de Alcalá, N. 4, 2001. ISSN 1139-6148en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/6481
dc.descriptionAbbreviation index EU: European Union FA: Foreign Affiliates FDI: Foreign Direct Investment GDP: Gross Domestic Product IT: International Trade M&A: Mergers and Acquisitions R&D: Research and Development SME: Small and Medium Enterprises TNC: Transnational Services Companies US: United States UK: United Kingdom WIR: World Investment Report WTO: World Trade Organizationen_US
dc.description.abstractEste documento de trabajo analiza las tendencias, niveles, liderazgos y posiciones relativas de la internacionalización promovida por las actividades del sector servicios. El análisis se basa en los datos disponibles más recientes y se desarrolla un enfoque comparativo entre países, sectores y modos de internacionalización. Dada la heterogeneidad presente en el sector servicios, la internacionalización de sus actividades da lugar a diferentes perfiles, tendencias y dinámicas. A continuación siguen las principales conclusiones. Los niveles de terciarización son todavía modestos en inversión directa extranjera, muy bajos en comercio internacional y altos en fusiones y adquisiciones. En términos de modos de internacionalización, la evidencia disponible sugiere un cierto desplazamiento del comercio internacional a la inversión directa de nueva planta, primero, y de ésta última a la modalidad de fusiones y adquisiciones después, en los 90. Una de las razones apunta a la progresiva madurez de los mercados de servicios. Respecto a los liderazgos, la Unión Europea y Estados Unidos dominan el mercado global del comercio de servicios (un 60%) a pesar de la creciente relevancia de algunos países asiáticos. La mayoría de los países europeos tienen balanzas comerciales positivas en algún sector de servicios y poseen ventajas comparativas en mercados determinados. La internacionalización de los servicios está liderada por los sectores financieros de transportes y de comunicaciones. Alcanzan niveles relativos de internacionalización similares a los de las industrias manufactureras.en_US
dc.description.abstractThis working paper explores service internationalisation trends including levels, growth rates, leadership and the relative position of service industries. The analysis draws upon the most recent available data and a comparative approach is developed that explores differences between countries, sectors and internationalisation modes. Given the heterogeneity of the service sector the internationalisation of service industries has different profiles, trends and dynamics. These are the main conclusions: The levels of tertiarisation are still modest in foreign direct investment, very low in international trade and high in mergers and acquisitions. In terms of the different modes of service internationalisation the evidence suggests a shift away from international trade to foreign direct investment and, above all, in the 1990s, from international trade and greenfield foreign direct investment to mergers and acquisitions. One of the reasons for this shift is the increasing maturing of key service markets. The European Union and United States dominate the global market in service trade (around 60%), despite the recently increasing importance of some Asian countries. Most European Union countries have positive trade balances in some specific services and possess comparative advantages in selected markets. International specialisation within service trade modes seems to be related to the uneven development of the service economy. Service internationalisation is being led by financial, transport and communication industries. These sectors are internationalising at levels that are similar in relative terms to those of the manufacturing sector.
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen_US
dc.publisherSERVILAB (Alcalá de Henares)en_US
dc.titleInternationalisation of service industries : a comparative approachen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/workingPaperen
dc.subject.ecienciaEconomía
dc.subject.ecienciaEconomics
dc.subject.ecienciaSociología
dc.subject.ecienciaSociology
dc.contributor.affiliationUniversidad de Alcalá. Instituto Universitario de Análisis Económico y Social (IAES)
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)