View Item 
  •   e_Buah Home
  • INVESTIGACIÓN
  • Institutos Universitarios
  • Instituto Universitario de Análisis Económico y Social (IAES)
  • IAES - Documentos de Trabajo
  • View Item
  • INVESTIGACIÓN
  • Institutos Universitarios
  • Instituto Universitario de Análisis Económico y Social (IAES)
  • IAES - Documentos de Trabajo
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internationalisation of service industries : a comparative approach

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Rubalcaba Bermejo, LuisUniversity of Alcalá Author; Cuadrado Roura, Juan R.
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/6481
Publisher
SERVILAB (Alcalá de Henares)
Date
2001
Affiliation
Universidad de Alcalá. Instituto Universitario de Análisis Económico y Social (IAES)
Bibliographic citation
Documentos de trabajo. SERVILAB- Laboratorio de Investigación del Sector Servicios, Universidad de Alcalá, N. 4, 2001. ISSN 1139-6148
Description / Notes
Abbreviation index EU: European Union FA: Foreign Affiliates FDI: Foreign Direct Investment GDP: Gross Domestic Product IT: International Trade M&A: Mergers and Acquisitions R&D: Research and Development SME: Small and Medium Enterprises TNC: Transnational Services Companies US: United States UK: United Kingdom WIR: World Investment Report WTO: World Trade Organization
Document type
info:eu-repo/semantics/workingPaper
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Este documento de trabajo analiza las tendencias, niveles, liderazgos y posiciones relativas de la internacionalización promovida por las actividades del sector servicios. El análisis se basa en los datos disponibles más recientes y se desarrolla un enfoque comparativo entre países, sectores y modos de internacionalización. Dada la heterogeneidad presente en el sector servicios, la internacionalización de sus actividades da lugar a diferentes perfiles, tendencias y dinámicas. A continuación siguen las principales conclusiones. Los niveles de terciarización son todavía modestos en inversión directa extranjera, muy bajos en comercio internacional y altos en fusiones y adquisiciones. En términos de modos de internacionalización, la evidencia disponible sugiere un cierto desplazamiento del comercio internacional a la inversión directa de nueva planta, primero, y de ésta última a la modalidad de fusiones y adquisiciones después, en los 90. Una de las razones apunta a la progresiva madurez de los mercados de servicios. Respecto a los liderazgos, la Unión Europea y Estados Unidos dominan el mercado global del comercio de servicios (un 60%) a pesar de la creciente relevancia de algunos países asiáticos. La mayoría de los países europeos tienen balanzas comerciales positivas en algún sector de servicios y poseen ventajas comparativas en mercados determinados. La internacionalización de los servicios está liderada por los sectores financieros de transportes y de comunicaciones. Alcanzan niveles relativos de internacionalización similares a los de las industrias manufactureras.
 
This working paper explores service internationalisation trends including levels, growth rates, leadership and the relative position of service industries. The analysis draws upon the most recent available data and a comparative approach is developed that explores differences between countries, sectors and internationalisation modes. Given the heterogeneity of the service sector the internationalisation of service industries has different profiles, trends and dynamics. These are the main conclusions: The levels of tertiarisation are still modest in foreign direct investment, very low in international trade and high in mergers and acquisitions. In terms of the different modes of service internationalisation the evidence suggests a shift away from international trade to foreign direct investment and, above all, in the 1990s, from international trade and greenfield foreign direct investment to mergers and acquisitions. One of the reasons for this shift is the increasing maturing of key service markets. The European Union and United States dominate the global market in service trade (around 60%), despite the recently increasing importance of some Asian countries. Most European Union countries have positive trade balances in some specific services and possess comparative advantages in selected markets. International specialisation within service trade modes seems to be related to the uneven development of the service economy. Service internationalisation is being led by financial, transport and communication industries. These sectors are internationalising at levels that are similar in relative terms to those of the manufacturing sector.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
internationalisation_rubalcaba ...264.6KbPDF
FilesSizeFormat
View
internationalisation_rubalcaba ...264.6KbPDF
Collections
  • IAES - Documentos de Trabajo [218]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV