Un modelo de instrucción en estrategias: efectos sobre la competencia en comprensión auditiva
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/60702DOI: 10.1080/23247797.2017.1315268
ISSN: 23247797
Date
2017Bibliographic citation
Journal of Spanish Language Teaching, 2017, v. 4, n. 1, p. 75-89
Keywords
Comprensión auditiva
Instrucción
Estrategias de aprendizaje
Español como L2
Listening comprehension
Instruction
Learning strategies
L2 Spanish
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
(c) 2017 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
El presente estudio se centra en investigar los efectos de la instrucción en
estrategias sobre la competencia en comprensión auditiva de estudiantes
hongkoneses de español. Los participantes en el estudio estaban
organizados en dos grupos —el experimental y el de control— con
idénticas características, necesidades, materiales y oportunidades de
escucha. En el primero, se implementó un programa de instrucción
centrado en el desarrollo de estrategias de aprendizaje para la
comprensión auditiva. En el segundo, la comprensión auditiva se trabajó
mediante audiciones y actividades de comprensión. En ambos casos, la
competencia en comprensión auditiva se midió a través de cuatro
pruebas de aprovechamiento. Los resultados sugieren que la instrucción
en estrategias repercute positivamente en la competencia en
comprensión auditiva de los estudiantes. The present study focuses on investigating the impact of strategy
instruction on listening comprehension competency of Hong Kong
students of Spanish. Participants in the study were arranged in two
groups—the experimental and the control group—with identical
characteristics, needs, listening materials, and opportunities for listening.
Students in the first group were trained in learning strategies through a
program of instruction based on the development of listening strategies.
In the second group, listening comprehension was taught by playing
audio recordings and presenting listening activities. Listening
comprehension proficiency of students in both groups was tested by
means of four achievement tests. Results suggest that strategy
instruction improves students’ listening competence.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
modelo_blanco_JSLT_2017.pdf | 971.1Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
modelo_blanco_JSLT_2017.pdf | 971.1Kb |
|
Collections
- FILOLOG - Artículos [124]