Brain, emotion and language: theoretical perspectives applied to second language learning
Cerebro, emoción y lenguaje. Perspectivas teóricas aplicadas al aprendizaje de segundas lenguas
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/60685DOI: 10.17345/rile16.3263
ISSN: 2014-8100
Date
2021Funders
Agencia Estatal de Investigación
Bibliographic citation
RILE (Revista Internacional de Lenguas Extranjeras), 2021, n. 16, p. 21-44
Keywords
Learning processes
Second languages
Brain
Emotion
Unconscious mind
Procesos de aprendizaje
Segundas lenguas
Cerebro
Emoción
Mente inconsciente
Project
info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016/FFI2017-83166-C2-1-R/ES/COMUNICACION, EMOCION E IDENTIDAD EN LA ADQUISICION Y APRENDIZAJE DEL ESPAÑOL COMO SEGUNDA LENGUA
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
(C) Publicacions URV. RILE (Revista Internacional de Lenguas Extranjeras)
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Second language teaching methods have undergone constant innovation since the mid-twentieth century. However, this has not brought the desired results, suggesting the need to address other crucial factors as yet unexplored and particularly to understand how the brain learns and how language functions in the learning brain. This article examines several schools of thought from brain science and the science of the mind from the perspective of their potential relevance to language learning. The task is not without difficulty, given the enormous volume of available knowledge, requiring not only a thorough analysis of the scientific production but also, above all, a precise selection of material that can be integrated into the field of linguistics applied to the teaching of language, both in terms of research and methodological approaches. We will analyze concepts, theories and paradigms related to the fundamental capacities of the brain, such as perception, emotion, memory and language, in order to better understand how they function in the second language learning processes of as well as raising a series of questions that could be usefully addressed by future researchers in the field of applied linguistics. Our interest is to reflect on how this knowledge can offer new theoretical frameworks on which to build more effective second language teaching approaches and strategies. Desde mediados del siglo pasado, hemos asistido a constantes innovaciones en los enfoques de
enseñanza de segundas lenguas. Sin embargo, esto no ha traído consigo los logros esperados, lo
que nos hace pensar en la necesidad de atender a otros factores cruciales no considerados y,
especialmente, comprender cómo aprende el cerebro y cómo es el funcionamiento de la lengua
en ese cerebro que aprende. Este trabajo trata de revisar algunos aportes de las ciencias del
cerebro y de la mente desde la perspectiva de su potencial relevancia para el aprendizaje de
lenguas. La tarea no está exenta de dificultad, pues el volumen de conocimiento disponible es
enorme, lo que exige no solo un análisis minucioso de la producción científica sino, sobre todo,
una selección de precisa de la información susceptible de integrarse en el campo de la lingüística
aplicada a la enseñanza de lenguas, tanto en trabajos de investigación como en enfoques
metodológicos. Analizaremos conceptos, teorías y paradigmas relacionados con las capacidades
fundamentales del cerebro, tales como la percepción, la emoción, la memoria o el lenguaje, con
objeto de comprender mejor su funcionamiento en los procesos de aprendizaje. Nuestro interés
es reflexionar sobre cómo este conocimiento puede ofrecernos nuevos marcos teóricos sobre los
que desarrollar enfoques y estrategias de enseñanza de segundas lenguas más eficaces.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
brain_blanco_RILE_2021.pdf | 346.5Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
brain_blanco_RILE_2021.pdf | 346.5Kb |
|
Collections
- FILOLOG - Artículos [124]